Programma 7: Verkeer

Deelprogramma 7.1: Fiets

Het succes van de fiets in onze gemeente danken we aan de ideale fietsomstandigheden: korte fietsafstanden en rechtstreekse fietsroutes naar de omliggende kernen waarbij de fiets vrijwel altijd het snelste vervoermiddel is. Bovendien draagt de fiets bij aan een duurzaam gebruik van onze gemeente en is de fiets belangrijk voor ons vestigingsklimaat en onze bereikbaarheid. Tot slot willen we de veiligheid van onze inwoners vergroten en hun gezondheid verbeteren, geheel in lijn met het idee van Healthy Ageing. De fiets kan hieraan een grote bijdrage leveren.

We willen ons goede fietsbeleid voortzetten. Tegelijkertijd wordt onze gemeente steeds drukker en de ruimte wordt beperkter, net als het beschikbare geld. Natuurlijk gaan we door met het verbeteren van het bestaande fietsnetwerk met bredere en veiligere fietspaden, nieuwe fietsverbindingen en grotere stallingen. Maar om antwoord te kunnen geven op de stedelijke uitdagingen moeten we een schaalsprong maken. Dat houdt in dat we ook gebruik maken van het zelf-organiserend en lerend vermogen van onze fietsers.

Wij willen dat:

  • De fiets voorop staat;
  • Fietsers overal snel, comfortabel en veilig kunnen komen;
  • De fiets meer fysieke ruimte krijgt, zo nodig via alternatieve routes;
  • Met goede stallingen de kwaliteit van de openbare ruimte en de bereikbaarheid van voorzieningen worden verbeterd;
  • Onze inwoners zich bewust zijn van Groningen Fietsstad.

Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Effectindicator(en)

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

% fietsers in modal split van stedelijke mobiliteit*

64,7%

>65%

-

Rapportcijfer voor fietsen in Groningen**

7,1

7,3

-

Waarderingscijfer kwaliteit bewaakte fietsenstallingen**

-

7,2

-

* De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS.
** Vanwege corona heeft de jaarlijkse fietsenquête niet plaatsgevonden.

Lasten, baten en saldo

Lasten

1.719.129

5,5 %

Baten

33.660

0,2 %

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49