In deze rekening beperken wij ons tot de openstaande opgaven voor 2020, aangevuld met hervormingen en taakstellingen die nog niet structureel zijn ingevuld. Wij maken daarbij onderscheid in hervormingen organisatie, hervormingen coalitieakkoord, hervormingen begroting 2020 en overige hervormingen en taakstellingen.
Afwijkingen | Opgaven | Realisatie | Afwijking | Prognose VGR2 | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|
Bezuinigingen organisatie | 7.660 | 6.939 | -721 | -1.514 | 793 |
Hervormingen begroting 2020 | 36.644 | 31.068 | -5.576 | -4.692 | -884 |
Restwaarde maatschappelijk vastgoed | 109 | - | -109 | -109 | - |
Totaal | 44.413 | 38.007 | -6.406 | -6.315 | -91 |
Bezuinigingen op de organisatie (nadeel 721 duizend euro)
In de begroting 2020 is voor een aantal niet realiseerbare taakstellingen geld beschikbaar gesteld. Voor de bezuinigingsmaatregelen op de organisatie bedraagt het aanvullende nadelige resultaat 598 duizend euro in verband met de forse krimpopgave van het Shared Service Center. De interne reorganisaties hebben in de uitvoering meer tijd gevraagd dan gepland.
Daarnaast is de taakstelling inleenkrachten voor 341 duizend euro niet gerealiseerd. De bezuiniging is gebaseerd op een aanbestedingsvoordeel op inleenkrachten. We zien al enkele jaren dat deze taakstelling niet volledig wordt gerealiseerd. Dat komt onder meer omdat de bezuiniging alleen geldt voor nieuwe inleenkrachten. Een groot deel van de oude inleencontracten loopt nog door en daarvoor geldt het voordeel niet. In de begroting 2021 is via de opgaven deze taakstelling daarom verlaagd naar 300 duizend euro.
Ter dekking van deze nadelen voegen we de incidentele vrijval op het weglekbudget bezuinigingen toe van 308 duizend euro.
Het resultaat is 793 duizend euro minder nadelig dan onze prognose in Voortgangsrapportage II. Dit komt vooral door diverse incidentele voordelen in de bedrijfsvoering.
Hervormingen begroting 2020 (nadeel 5,6 miljoen euro)
In de begroting 2020 is een aantal hervormingsmaatregelen vastgesteld die dit jaar niet volledig zijn gerealiseerd. Het gaat hier om de onderstaande maatregelen.
Hervormingen begroting 2020 | Resultaat | Prognose VGR2 | Afwijking |
---|---|---|---|
Innovatiemiddelen jeugd (nr. 16) | -79 | -200 | 121 |
Beheer en onderhoud (nr. 23) | -30 | -30 | 0 |
Sport (nr. 24) | -23 | -23 | 0 |
Samenwerkingen, regelingen (nr. 48) | -100 | -100 | 0 |
Doorberekenen werken voor de regio (nr. 50) | -200 | -200 | 0 |
Subsidies van overheden (nr. 51) | -1.000 | -1.000 | 0 |
Leniger/flexibeler begroten (nr. 56) | -5.000 | -5.000 | 0 |
Frictiebudget hervormingen (nr.58) | 2.081 | 2.081 | 0 |
CNNN (nr. 61) | -1.125 | 0 | -1.125 |
Vrijval compensatieregeling OZB (nr.63) | 0 | -120 | 120 |
Optimalisatie gebruik panden (nr. 66) | -100 | -100 | 0 |
Totaal | -5.576 | -4.692 | -884 |
De grootste posten lichten wij hieronder toe.
Leniger en flexibeler begroten
Voor het nadeel op leniger en flexibeler begroten van 5,0 miljoen euro staan voordelen tegenover bij het gemeentefonds (onderuitputting BTW-compensatiefonds) ad 1,6 miljoen euro en de onroerend zaakbelasting voor een bedrag van 1, 0 miljoen euro. Deze voordelen zijn gerealiseerd in programma 13 Algemene inkomsten en post onvoorzien. In de begroting 2021 zijn deze voordelen structureel voor deze maatregel ingezet. Daarmee resteert per 2021 nog een in te vullen taakstelling van 2,4 miljoen euro.
Frictiebudget hervormingen
In de begroting was voor 2020 een frictiebudget bezuinigingen beschikbaar gesteld van 2,081 miljoen euro. Deze kan vrijvallen ter dekking van de nadelen.
CNNN
De taakstelling van 1,1 miljoen euro wordt niet in 2020 gerealiseerd, maar naar verwachting in 2021.
Subsidies van overheden
Voor de jaren 2020 tot en met 2023 is jaarlijks incidenteel 1,0 miljoen euro aan taakstelling opgevoerd met het plan om gestructureerd subsidies binnen te halen. Daarmee willen wij bestaande projecten ten laste van subsidieprojecten brengen. Voor 2020 zijn wij hier niet in geslaagd.
Restwaarde maatschappelijk vastgoed (nadeel 109 duizend euro)
De taakstelling invoering restwaarde maatschappelijk vastgoed bedroeg 1,2 miljoen euro. Uit de eerste berekeningen bleek dat deze taakstelling gerealiseerd kon worden. Uit een recentere doorrekening voor de komende jaren blijkt dat van deze post 109 duizend euro niet gerealiseerd kan worden als gevolg van de vernieuwde restwaardebepaling. In de begroting 2021 is dit tekort via de opgaven structureel gedekt.
Programmaverantwoording
Het verwachte nadeel op de hervormingen komt bij de volgende programma’s tot uitdrukking.
Programma | Resultaat | Prognose VGR2 | Afwijking |
---|---|---|---|
04 Welzijn, gezondheid en zorg | -79 | -200 | 121 |
05 Sport en bewegen | -30 | -30 | 0 |
09 Kwaliteit leefomgeving | -23 | -23 | 0 |
12 College, raad en gebiedsgericht werken | -5.576 | -4.520 | -1.056 |
13 Algemene inkomsten en post onvoorzien | 0 | -120 | 120 |
14 Overhead en ondersteuning organisatie | -698 | -1.422 | 724 |
Totaal | -6.406 | -6.315 | -91 |
Knelpunten/opgaven begroting 2021
Een aantal structurele hervormingen is niet realiseerbaar. In de begroting 2021 zijn hiervoor aanvullende middelen beschikbaar gesteld.
Opgaven/knelpunten begroting 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Niet realiseren taakstelling inleenkrachten | 500 | 500 | 500 | 500 |
Niet volledig realiseren taakstelling restwaarde | 109 | 109 | 109 | 109 |
Niet realiseren hervormingen begroting 2020 : | ||||
- sport (nr. 24) | 60 | 60 | 60 | 60 |
- duurzame energieopwekking (nr. 38) | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
- beheer en onderhoud (nr. 40) | 23 | 23 | 23 | 23 |
- vrijval compensatieregeling OZB (nr.63) | 209 | 140 | ||
- optimalisatie gebruik panden (nr. 66) | 100 | 100 | 100 | 100 |
- dekking organisatiebudgetten | -406 | |||
- subtotaal | 392 | 1.323 | 1.183 | 777 |
Totaal | 1.001 | 1.932 | 1.792 | 1.386 |