Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.4 Fietsparkeren op maat

We hebben als doel om met goede stallingen de kwaliteit van de openbare ruimte en de bereikbaarheid van voorzieningen te verbeteren. Bij het fietsparkeren in de binnenstad maken we duidelijke keuzes die aansluiten bij de stallingsbehoefte van bezoekers en werknemers. Zo bieden we voor kort stallen flexibele oplossingen aan en voor middellang stallen vaste voorzieningen in de openbare ruimte. Voor fietsers die hun fiets langer willen stallen, bieden we inpandige of ondergrondse fietsenstallingen aan. Bij openbaar vervoer (OV) knooppunten (stations en P+R-terreinen) bieden we voldoende en kwalitatief hoogwaardige stallingsmogelijkheden aan. Ook kunnen reizigers op alle OV-knooppunten OV-fietsen huren.

Om het fietsparkeren in de wijken rond de binnenstad te verbeteren, maken we afspraken met ontwikkelaars. We willen het fietsparkeren hier zoveel mogelijk inpandig of op eigen terrein oplossen. En alleen als dit niet mogelijk blijkt, zoeken we wijkgerichte maatwerkoplossingen in de openbare ruimte.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Stallingscapaciteit fietsenstallingen binnenstad*

2.230

2.230

1.980

Stallingscapaciteit fietsenstallingen Hoofdstation

9.900

9.900

9.900

Stallingscapaciteit fietsenstalling Groningen Europapark

700

700

700

Stallingscapaciteit fietsenstalling Groningen Noord

272

512

272

Stallingscapaciteit fietsenstalling Haren

436

436

436

Tevredenheidscijfer fietsenstallingen in Groningen**

-

7,1

-

* De fietsenstalling Pathé (met 250 stallingsplekken) is per 1 december 2020 gesloten.
** Vanwege corona heeft de jaarlijkse fietsenquête niet plaatsgevonden.

Wat wilden we bereiken in 2020?

De overlast van het fietsparkeren in de binnenstad wilden we zoveel mogelijk verder beperken. Daarom wilden we extra nieuwe fietsenstallingen creëren. De fietsenstalling Grote Markt (onder het V&D-pand) vormt daarbij het meest in het oog springende project. Deze stalling moet plaats bieden aan zo'n 1.500 fietsen. Samen met de fietsenstalling Nieuwe Markt kunnen we er uiteindelijk voor zorgen dat het gebied rond de Grote Markt in de toekomst een stuk aantrekkelijker wordt.

Ook aan de west- en zuidkant van de binnenstad wilden we zoeken naar extra stallingscapaciteit en daarbij de mogelijkheden verkennen voor één of meer inpandige en/of ondergrondse stallingen. Het gaat daarbij om de Vismarkt/A-Kerkhof en de kop van de Herestraat/Gedempte Zuiderdiep.

Naast het creëren van stallingscapaciteit wilden we ons ook blijven inzetten op het verbeteren van het gebruik van de openbare ruimte door het continueren van de maatregelen fietsparkeren en de inzet van fietsstewards.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Werken aan de realisatie van een nieuwe fietsenstalling Grote Markt;
  • Begonnen met de uitbreiding en de verbetering van de stallingsvoorzieningen op P+R Haren en P+R Meerstad;
  • Instellen van een fietsparkeerverbod en het plaatsen van tijdelijke fietsenstallingen rond het kernwinkelgebied;
  • Uitvoeren van een pilot met betrekking tot de handhaving van de maximale stallingsduur in binnenstad en schilwijken.

Conclusie

In 2020 is hard gewerkt aan de uitbreiding van het aantal stallingsplaatsen in de binnenstad. Bij station Groningen Noord en op de P+R terreinen Meerstad en Haren wilden we in 2020 extra stallingsplaatsen realiseren. De voorbereiding bleek echter meer tijd te kosten dan we aanvankelijk gedacht. Daarnaast zijn we qua planning ook afhankelijk van andere partijen zoals ProRail.

Als gevolg van de coronacrisis hebben we met betrekking tot het fietsparkeren in de binnenstad een aantal andere maatregelen uitgevoerd dan we aanvankelijk hadden gepland. Zo hebben we onze zoektocht naar nieuwe inpandige en/of ondergrondse fietsenstallingen omgeving Vismarkt/A-Kerkhof en Herestraat/Gedempte Zuiderdiep tijdelijk op een laag pitje gezet. In plaats daarvan hebben we tijdelijke maatregelen genomen om het fietsparkeren in goede banen te leiden en bezoekers de mogelijkheid te geven om anderhalve meter afstand te kunnen houden. Hiervoor hebben we extra fietsenrekken geplaatst, maar ook is in de winkelstraten een verbod ingesteld op het stallen van fietsen buiten de fietsvoorzieningen. Hier werd ook op gehandhaafd. Verkeerd gestalde fietsen kon men gratis weer ophalen bij het tijdelijke fietsdepot op de Ossenmarkt. De goede aspecten die voortgekomen zijn uit de coronacrisis proberen we zoveel mogelijk te benutten en ook te behouden voor de toekomst.

Verder hebben we ook weer ingezet op een gedragsverandering rond het stallen van fietsen. De structurele inzet van fiets-stewards bleek hierbij van grote waarde. Zo is rond de Nieuwe Markt de fietsparkeeroverlast afgenomen.

Ten slotte hebben we in 2020 hebben een pilot uitgevoerd rond de handhaving op de maximale stallingsduur van gestalde fietsen in de schilwijken (zoals dat al veel langer plaatsvindt op de stations). In de binnenstad hebben we dit nog niet gedaan vanwege de hierboven beschreven coronamaatregelen. Met de handhavingsacties hebben we ruim 1.500 fietsen verwijderd. Hiermee hebben wij in de fietsenrekken op straat ruimte kunnen vrijspelen die eerder werd ingenomen door fietswrakken en andere niet langer gebruikte fietsen. Daarmee hebben we de overlast teruggebracht.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49