Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.3 Ruimte voor de fiets

Ons doel is om de fiets meer fysieke ruimte te geven, zo nodig via alternatieve routes, want op veel plaatsen zagen we het voor de coronacrisis steeds drukker worden met fietsers. En ook constateren we dat de snelheidsverschillen op het fietspad toenemen. Om de (toekomstige) groei van het fietsverkeer op te kunnen vangen, verbeteren we ons fietsnetwerk en leggen we nieuwe Doorfietsroutes aan tussen stad en regio. Op verscheidene locaties geven we de fiets letterlijk meer ruimte; op andere plaatsen kiezen we voor slimme alternatieven.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal verkeerslichten met slimme techniek

32

28

33

Toegevoegde stallingscapaciteit op straat in de binnenstad*

0

0

1.500

* We zetten eerst niet in op extra stallingen op straat, maar onderzoeken de mogelijkheden van het toevoegen van stallingscapaciteit in gebouwde voorzieningen of ondergronds. Desondanks hebben we in het kader van de corona-maatregelen zo'n 1.500 tijdelijke fietsenstallingen op straat gerealiseerd.

Wat wilden we bereiken in 2020?

In verschillende straten wilden we de fietser meer prioriteit geven ten koste van de automobilist. Zo wilden we de Rummerinkhof in Haren en het noordelijke deel van de Helperzoom inrichten als fietsstraat en verder gaan met de planvorming voor een fietsstraat Korreweg.

Daarnaast wilden we verder werken aan het fietsvriendelijker maken van bestaande verkeerslichten en bij de plaatsing van nieuwe verkeerslichten meer rekening houden met de fiets.

In de binnenstad wilden we inzetten op meer ondergrondse en/of inpandige fietsenstallingen. Zo wilden we concreet aan de slag met de fietsenstalling Grote Markt (voormalig V&D-pand) en wilden we mogelijkheden onderzoeken voor nieuwe fietsenstallingen aan de westkant (Vismarkt/A-Kerkhof) en de zuidkant (Herestraat) van de binnenstad (zie ook beleidsveld 7.1.4).

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Fietsvriendelijk maken van het verkeerslicht Bedumerweg-Asingastraat door de parallelwegen te voorzien van aparte fietsrichtingen en het toepassen van wachttijdvoorspellers en regensensoren;
  • Planvorming voor de fietsstraten Korreweg en Rummerinkhof;
  • Aanpassen kruispunt Helperzoom-Helperbrink als voorbereiding op het inrichten van de Helperzoom Noord als fietsstraat;
  • Verkeersveiliger maken van de fietsoversteek Hoornsedijk-Laan Corpus den Hoorn en het fietspad langs de Peizerweg.

Conclusie

Om het gebruik van de fiets verder te stimuleren, het comfort van de fietser te vergroten en de fiets meer ruimte te geven, zijn we onder meer verder gegaan met de planvorming en voorbereiding van diverse fietsstraten. Het creëren van meer ruimte voor de fiets doen we trouwens niet alleen op wegvakken, maar ook op kruispunten geven we fietsers meer prioriteit. Inmiddels zijn 33 van onze in totaal 45 verkeerslichten voorzien van fietsvriendelijke voorzieningen.

Op een aantal plaatsen in onze gemeente geven we fietsers ook meer ruimte door verbeteringen aan het bestaande fietsnetwerk. Zo hebben we de gevaarlijke fietsoversteek Hoornsedijk ter hoogte van de Laan Corpus den Hoorn sterk verbeterd en is het fietspad langs de Peizerweg verbreed en veiliger ingericht.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49