Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.2 Een samenhangend fietsnetwerk

Ons doel is dat fietsers overal snel, comfortabel en veilig kunnen komen. Daarvoor zijn goede fietsverbindingen naar openbaar vervoer knooppunten, belangrijke economische trekkers én de regio belangrijk. In ons fietsnetwerk onderscheiden we het hoofdnetwerk, gericht op de snelle en doorgaande fietser, en het basisnetwerk, ontsluitend en fijnmazig. We zorgen voor de samenhang van ons fietsnetwerk op twee manieren. Ten eerste kijken we in samenhang en integraal naar fietsverbindingen. We benaderen niet elk fietspad apart, maar richten ons op het fietsnetwerk van deur tot deur. Ten tweede benaderen we de fiets als onderdeel van de totale vervoersketen, omdat niet iedere reis zich helemaal voor het gebruik van de fiets leent. Daarom proberen wij de fiets in te zetten om het eerste en laatste gedeelte van de reis mee af te leggen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal OV-fietsverhuurlocaties bij stations en P+R-terreinen

7

9

7

Aantal aangelegde ontbrekende schakels

0

2

2

Aantal Fietsroutes Plus (verbinding met de regio)

4

5

5

Aantal ontbrekende schakels in het fietsnetwerk

7

6

6

Wat wilden we bereiken in 2020?

Om het lokale en regionale hoofdfietsnetwerk verder te completeren wilden we verder gaan met de realisatie van ontbrekende fietsschakels zoals de Doorfietsroutes naar Winsum, Leek en Assen. Ook wilden we aan de slag met het verbeteren van de algemene fietsbewegwijzering en de herkenbaarheid van onze Doorfietsroutes. Reden daarvoor is om de Doorfietsroutes meer bekendheid te geven, maar ook om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen.

Verder wilden we diverse nieuwe fietsverbindingen in onze gemeente aanleggen, zoals de nieuwe fietspaden parallel aan de Noordelijke Ringweg (tussen Iepenlaan en Park Selwerd) en de spoorlijn Groningen-Sauwerd (tussen Walfridusbrug en ACM-brug).

We wilden het aantal locaties waar OV-fietsen gehuurd kunnen worden uitbreiden naar alle stations en P+R-terreinen. In overleg met OV-fiets wilden we daarom ook OV-fietsen aanbieden op de P+R Meerstad en Reitdiep. Tevens wilden we onderzoeken of deelfietsen een aanvulling kunnen vormen op het (traditionele) vervoerssysteem.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Voorbereidingen treffen voor het fietspad langs het spoor Groningen Noord-Sauwerd (dit vormt de aanlanding van de Doorfietsroute Groningen-Winsum);
  • Vaststellen van het voorkeurstracé van de Doorfietsroute Groningen-Leek;
  • Uitvoeren en afronden van de tracéstudie voor het traject Witte Molen-De Punt van de Doorfietsroute Assen-Groningen;
  • Starten met de realisatie van het fietspad parallel aan de Noordelijke Ringweg;
  • Realiseren van het fietspad tussen de Zonnelaan en de Pegasusstraat;
  • Planvorming voor de aanleg van een fietsbrug over het Eemskanaal (Stadshavens) als onderdeel van de Doorfietsroutes Groningen-Ten Boer en Groningen-Meerstad;
  • Planvorming voor de aanleg van een nieuwe hoogwaardige fiets- en voetgangersverbinding tussen Suikerzijde en de binnenstad;
  • Starten met een pilot met 24 huurfietsen op P+R Hoogkerk.

Conclusie

In 2020 hebben we belangrijke stappen gezet in de planvorming van een aantal regionale Doorfietsroutes. En ook in onze gemeente zelf zijn we verder gegaan met de planvorming en voorbereiding van een aantal ontbrekende schakels. Alles is erop gericht om meer mensen te verleiden vaker voor de fiets te kiezen in plaats van voor de auto. Ook het verbeteren van de herkenbaarheid van ons regionale fietsnetwerk paste hier naadloos bij. Vanwege de invoering van een nieuwe, landelijke richtlijn hebben we dit nog niet kunnen doen. De voorbereidingen zijn echter wel getroffen.

Ten slotte zoeken we continu naar nieuwe mogelijkheden om de fiets ook als onderdeel van de totale vervoersketen verder te stimuleren. Hoewel het aanbieden van OV fietsen op de P+R Reitdiep en P+R Meerstad onder meer vanwege de coronacrisis weinig aandacht heeft gehad, hebben we op de P+R Hoogkerk wel een pilot met 24 huurfietsen kunnen realiseren.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49