Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.1 De fiets eerst

Ons doel is dat de fiets voorop staat, want de fiets is binnen onze gemeente het belangrijkste vervoermiddel. Bij het inpassen van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen denken we daarom vanaf het begin vanuit de fiets; bij iedere ruimtelijke ontwikkeling nemen we de fiets direct mee. Maar de fiets is niet alleen bij nieuwe ontwikkelingen van belang, het gaat er ook om dat het bestaande fietsnetwerk veilig is en goed wordt onderhouden. En net zo belangrijk: verkeerseducatie voor kinderen, ouderen en andere kwetsbare verkeersdeelnemers.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal Fiets Effect Analyses (FEA)

15

15

15

Wat wilden we bereiken in 2020?

Bij iedere nieuwe ruimtelijke ontwikkeling zoals Stadshavens, Suikerzijde en Reitdiepzone wilden we er voor zorgen dat de fiets vroegtijdig en integraal wordt meegenomen. En dat het ontwerp voldoet aan de nieuwste richtlijnen. Tevens wilden we inzetten op meer stallingsvoorzieningen bij stations, in de binnenstad en bij andere belangrijke OV-knooppunten. Ook het serviceniveau en de aantrekkelijkheid van onze stallingsvoorzieningen wilden we verbeteren.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Centraal stellen van de fiets bij de totstandkoming van onze Mobiliteitsvisie;
  • Inzetten op de voetganger en fiets bij de planvorming voor grootschalige ontwikkelzones, meteen vanaf het begin;
  • Kansen verkennen om bij groot onderhoud bestaande fietsvoorzieningen te verbeteren (onder andere vergevingsgezinde fietspad).

Conclusie

De fiets is en blijft verreweg het meest gebruikte vervoermiddel in onze gemeente. Om er voor te zorgen dat dit ook zo blijft, houden we bij alle ruimtelijke ontwikkelingen (en ook bij grootschalige ontwikkelzones) vanaf het begin rekening met de fiets. Zo zetten we in op kwalitatief hoogwaardige fiets- en voetgangersverbindingen om bijvoorbeeld Suikerzijde optimaal in te bedden in het omliggende stedelijk gebied. Zo voorkomen we dat onze inwoners de auto gebruiken voor korte verplaatsingen. Om ervoor te zorgen dat fietsen veilig, comfortabel en aantrekkelijk blijft, monitoren we continu onze afspraken met betrekking tot beheer en onderhoud van fietsvoorzieningen. In dit kader zochten we bijvoorbeeld ook actief naar kansen om onze bestaande fietsvoorzieningen te verbeteren door slim werk met werk te maken bij groot onderhoud.

Ook qua stallingsvoorzieningen hebben we het afgelopen jaar een flinke verbeterslag gemaakt. Zo is het aantal stallingsplaatsen uitgebreid en letten we bij nieuwe ontwikkelingen op kwaliteit en toegankelijkheid van voorzieningen.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49