Deelprogramma 7.1: Fiets

7.1.5 Het verhaal Groningen fietsstad

Ons doel is dat onze inwoners zich bewust zijn van Groningen Fietsstad. In onze gemeente fietsen we namelijk heel veel fietsers. We willen dat alle inwoners zich bewuster worden van dit hoge aandeel fietsgebruik. Door Groningen Fietsstad duidelijk en permanent te promoten willen we bereiken dat de fiets nog meer gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer. Maar ook dat fietsers zich actiever en bewuster gaan gedragen, zodat zelflerend gedrag vanzelfsprekend wordt.

Daarnaast willen we ook een inspirerend voorbeeld zijn voor andere steden. Zodat zij van ons leren en om Groningen te promoten. Een leefbare gemeente met goede fietsvoorzieningen trekt namelijk innovatieve kennisbedrijven. Daarmee is fietsen dus ook economie.  

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd

2020

Behaald

2020

Aantal campagnes fietsgedrag*

6

6

-

* Vanwege corona hebben er geen campagnes fietsgedrag plaatsgevonden.

Wat wilden we bereiken in 2020?

Het 'merk' Groningen Fietsstad wilden we nationaal en internationaal blijven uitbouwen, onder andere door actief te blijven deelnemen aan (fiets)congressen waar we ons verhaal aan veel professionals kunnen uitdragen.

Lokaal wilden we aan de slag gaan met campagnes rond fietsgedrag. Belangrijke speerpunten daarbij waren verkeersveiligheid, de 'spelregels' bij alle richtingen tegelijk groen en fietsparkeren in de binnenstad (dit doen we samen met onze fietsstewards). Ook wilden we samen met de provincies Groningen en Drenthe, de Regio Groningen-Assen en Groningen Bereikbaar de herkenbaarheid van ons regionale netwerk van Doorfietsroutes verbeteren.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Communiceren via de sociale media van Fietsstad050 waarbij de nadruk ligt op tijdelijke coronamaatregelen en bewustwording van veilig fietsgedrag;
  • Deelnemen aan digitale (fiets)congressen.

Conclusie

Vanwege de coronacrisis hebben we het afgelopen jaar minder kunnen doen aan promotie en bewustwording van de fiets en het fietsgedrag. Campagnes gingen niet door, evenals veel (inter)nationale (fiets)congressen. Ook konden we nauwelijks professionals uit andere steden en landen ontvangen. Daar waar congressen wel digitaal doorgang vonden, hebben we uiteraard zoveel mogelijk deelgenomen.

Via de sociale media van Fietsstad050 hebben we sterk ingezet op de communicatie van de tijdelijke coronamaatregelen en bewustwording van verantwoord fietsgedrag. Voorbeelden daarvan zijn het tijdelijk sluiten van fietsenstallingen en het nieuwe handhavingsregiem in de binnenstad. Eerdere campagnes hebben we opnieuw onder de aandacht gebracht evenals gerealiseerde projecten en (tijdelijke) omleidingsroutes. Ook is geëxperimenteerd met informelere omleidingsborden.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49