Programma 7: Verkeer

Deelprogramma 7.2: Openbaar vervoer

Goed openbaar vervoer levert een positieve bijdrage aan allerlei beleidsdoelen, zoals een leefbare en bereikbare gemeente. Op zijn best is het een maatschappelijk bindmiddel. We streven naar een aantrekkelijker openbaar vervoer door het aanbod te verbeteren en het niveau van de dienstverlening te verhogen. Daarnaast willen we de betrouwbaarheid van de dienstregeling en de aansluitingen verder verbeteren. Goed openbaar vervoer is duurzaam en betaalbaar voor opdrachtgever en consument. Daarnaast draagt het bij aan de aantrekkingskracht en leefbaarheid van onze gemeente. We streven naar een hoge mate van tevredenheid bij zowel gebruikers als niet-gebruikers van het openbaar vervoer, ondanks dat de overheidsbijdrage onder druk staat.

Wij zien dat openbaar vervoer steeds meer verbreed naar openbare mobiliteit. Bij openbare mobiliteit gaat het om de keten die de reis van deur tot deur vormt in plaats van alleen het deel dat daadwerkelijk met bus of trein wordt gereisd. Belangrijke elementen hierin zijn de voorzieningen, zoals hubs en P+R terreinen, maar ook de combinaties van vervoermiddelen die aanvullend zijn op bus en trein, zoals de e-bike en uiteindelijk ook zelfrijdende voertuigen. Het is aan ons om met deze ontwikkeling mee te bewegen.

Als gemeente hebben wij een belangrijke rol bij het inpassen van ambities op het spoor. Ook zijn wij beheerder van een groot deel van de wegen waar de bus gebruik van maakt, hebben we een belangrijke rol bij de inrichting de verbindingen van en naar openbaar vervoerknooppunten, stationslocaties, bushaltes inclusief bijbehorende (keten-)voorzieningen en voorzieningen voor verduurzaming en innovaties. Tenslotte zijn wij samen met de provincies Groningen en Drenthe de deelnemende bestuursorganen aan de gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen-Drenthe en daarmee ook opdrachtgever voor het openbaar busvervoer in Groningen en Drenthe.

De opdrachtgevers voor het landelijke en regionale spoorwegennet zijn respectievelijk de rijksoverheid en de provincies. Bij veel bestuurlijke keuzes zijn wij betrokken.

We willen dat:

  • Het openbaar vervoer bijdraagt aan een leefbare en bereikbare gemeente;
  • De economische kerngebieden van Groningen (inter-)nationaal en regionaal bereikbaar zijn met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer;
  • Alle wijken, dorpen en belangrijke functies bereikbaar zijn met het openbaar vervoer;
  • Een bijdrage leveren aan Groningen in 2035 CO 2 -neutraal.

Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Effectindicator(en)

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
202 0

Klanttevredenheidscijfer openbaar busvervoer (basisnet en HOV)

7,75

7,5

- **

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus

112 gr/rkm

90% daling t.o.v. 2018
 (11,5 gr/rkm)

78,6% daling t.o.v. 2018
 (23,7 gr/rkm)

% stiptheid openbaar vervoer*

56%

≥ 60%

70%

Aantal reizigerskilometers regionale treinen Groningen (in miljoenen)

-

+ 1,25% t.o.v. 2019

-

  * % bussen met maximaal 0 tot 3 minuten vertraging.
  ** Op 12 maart 2020 is het OV-Klantenbarometeronderzoek in verband met Corona stilgelegd. Dit was nodig voor de veiligheid van reizigers en enquêteurs. Bovendien mocht het openbaar vervoer alleen nog voor noodzakelijke reizen worden gebruikt. Het gevolg was een terugval van het aantal reizigers in april met 85 procent. De hoop om later in het jaar het onderzoek te kunnen hervatten, bleek ijdel. 
 
De 22.000 vragenlijsten die in de eerste twaalf weken van 2020 zijn ingevuld waren minder dan 20 % van het aantal dat nodig is om betrouwbare uitspraken te doen op concessieniveau. Maar de oogst was wel voldoende voor cijfers op het niveau van de ov-autoriteiten, vervoerders en de verschillende modaliteiten. Uitzonderingen zijn Zeeland en de veerdiensten.
Het onderzoek is op 12 maart 2020 in verband met corona gestopt. Daarna kon het onderzoek in verband met corona niet meer worden opgepakt. Dit en het daardoor niet representatief van de cijfers zijn, is dit onderzoek in 2020 niet uitgevoerd.

Lasten, baten en saldo

Lasten

675.945

2,2 %

Baten

18.193

0,1 %

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49