Programma 7: Verkeer

Relevante ontwikkelingen

2020 was een bijzonder jaar. De coronacrisis sloeg hard toe, ook in Groningen. Met de lockdowns, het vele thuiswerken, online onderwijs en online shoppen is ons verplaatsingsgedrag het afgelopen jaar enorm veranderd. Dat geldt voor het totaal aantal verplaatsingen, maar ook voor de verhouding tussen de verschillende vervoerwijzen onderling (de modal split) en het gebruik van bijvoorbeeld onze P+R terreinen. Het is bovendien moeilijk te voorspellen of en hoelang de effecten van de coronacrisis zichtbaar zullen blijven in ons verplaatsingsgedrag.

Ondanks de coronacrisis is het aantal inwoners in 2020 toegenomen en het aantal arbeidsplaatsen in onze gemeente ongeveer gelijk gebleven. De komende jaren neemt het aantal woningen en banen naar verwachting weer toe waardoor de druk op het vervoerssysteem ook weer toe zal nemen. Het aandeel van de actieve mobiliteit (lopen en fietsen) in de totale mobiliteit blijft onverminderd hoog en voordat de coronacrisis toesloeg was het openbaar vervoer op sommige tijden en lijnen zwaar belast en kende ook de doorstroming van het autoverkeer de nodige knelpunten. Hoe de situatie er na de coronacrisis precies uit gaat zien, is niet duidelijk. Wel zorgen de ambities uit het coalitieakkoord en onze omgevingsvisie The Next City ervoor dat de druk op het vervoerssysteem na de coronacrisis zeer waarschijnlijk weer (verder) toeneemt. Daarom zijn we in 2020 gestart met het opstellen van een nieuwe concept-mobiliteitsvisie voor Groningen met daarin belangrijke keuzerichtingen op het gebied van bereikbaarheid, verstedelijking, ruimtelijke ordening, duurzaamheid en leefbaarheid en de onderlinge samenhang daarvan.

Verduurzaming was en is een belangrijk thema in ons mobiliteitsbeleid. Onze eigen inwoners, maar ook de bezoekers van buiten de gemeente, worden uitgedaagd om de auto zoveel mogelijk te laten staan door met het openbaar vervoer te reizen en op de kortere afstanden de fiets te pakken (of een combinatie daarvan, bijvoorbeeld de OV fiets, de huurfiets op P+R Hoogkerk of de deelscooter). Ook tijdens de coronacrisis bleven we zoveel mogelijk inzetten op alternatieven voor de auto, omdat we de leefkwaliteit van onze gemeente voorop hebben staan. Naast de keuze voor duurzame vervoermiddelen zetten we daarom ook in op de vergroening van de vervoermiddelen zelf. De overgang van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden (of waterstof) is één van de belangrijkste veranderingen. Inmiddels rijden er bijna 200 elektrische en waterstofbussen rond in Groningen en Drenthe en ook hebben we de eerste stappen gezet naar een zero-emissiezone voor stadslogistiek in de binnenstad die in 2025 een feit zal zijn.  

Op het gebied van parkeren bleven we ons inzetten op het toevoegen van extra leefkwaliteit in de wijken en het aanpakken van de parkeeroverlast. Dat deden we door het gebied met betaald parkeren te vergroten. In de openbare ruimte die we daarmee winnen, kunnen we de andere functies van de straat (fietsen, wandelen, groen, spelen) een plek geven. Ook het verbeteren van de verkeersveiligheid, met name voor de zwakkere verkeersdeelnemers voetganger en fietser, bleef stevig aandacht vragen. Daarbij hebben we op fysieke maatregelen ingezet en vanwege de coronacrisis, en als gevolg daarvan de intelligente lockdown, iets minder op educatie, gedragsbeïnvloeding en handhaving.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49