In het deelprogramma Onderwijskansen bundelen we ons beleid gericht op het creëren van optimale onderwijsvoorwaarden en –voorzieningen. We willen dat alle kinderen en jongeren in Groningen zich naar eigen aard en talent ontplooien en zich probleemloos ontwikkelen. We willen kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen. Daarmee willen we al vroeg beginnen; voordat de kinderen naar de basisschool gaan. Ook zien we ze graag opgroeien tot verantwoordelijke burgers en goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen.
We willen bijdragen aan kwalitatief goed onderwijs dat goed op elkaar aansluit. Dit onderwijs biedt de ondersteuning die aansluit bij de leerlingen en tegemoetkomt aan de vraag op de arbeidsmarkt. Het daagt kinderen en jongeren optimaal uit om zich te ontwikkelen en bereidt hen zo goed mogelijk voor op de toekomst. Het vergroten van de kansengelijkheid en het verkleinen van de segregatie binnen het onderwijs hebben we met een groot deel van de onderwijsinstellingen – van voorschoolse instellingen tot en met de Rijksuniversiteit Groningen vastgelegd in het Groninger Onderwijspact 2013.
Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Effectindicator(en) | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Gemiddelde score begrijpend lezen groep 8 | 55,0 | => landelijke gemiddelde | 207,0 |
Gemiddelde score rekenen groep 8 | 112,0 | => landelijke gemiddelde | 274,0 |
% kinderen verwezen naar: **) | 6 (3) | => landelijke gemiddelde | - |
*) De cijfers van de gemiddeld behaalde score voor taal en rekenen van dit jaar zijn niet te vergelijken met die van 2019. Reden hiervoor is dat Cito haar toetsen heeft aangepast en een andere normering heeft gebruikt.
**) Tussen de haakjes staat de landelijke score vermeld.