We willen kinderen en professionals eigentijdse en duurzame schoolgebouwen bieden, energiezuinig en geschikt voor onderwijs in de 21e eeuw. Daarmee willen we goed onderwijs en optimale ontwikkeling ondersteunen.
De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. In de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs staat de procedure beschreven voor het opstellen en betalen van het programma onderwijshuisvesting.
Wat wilden we bereiken in 2020?
- Een integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) voor de nieuwe gemeente. Concreet voor de komende 4 jaar, met een doorkijk naar de langere termijn (16 jaar), om de huisvesting van scholen in de richting van ons ambitieniveau te brengen;
- De regelgeving voor onderwijshuisvesting en bewegingsonderwijs/gym-voorzieningen harmoniseren tussen de drie voormalige gemeenten;
- Een nieuwe Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs vaststellen;
- Daarnaast heeft de Rekenkamer een onderzoek uitgevoerd naar de staat van het onderhoud van de vensterscholen.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- In april heeft de raad het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2020 – 2039 (IHP) vastgesteld;
- Wij zijn begonnen met de uitvoering van de projecten genoemd in de eerste tranche van 4 jaar van het IHP;
- Door het vaststellen van de geharmoniseerde Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs en de beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs is de regelgeving met betrekking tot onderwijshuisvesting en bewegingsonderwijs tussen de drie voormalige gemeenten geharmoniseerd.
Conclusie
We hebben bereikt wat we ons hadden voorgenomen met betrekking tot onderwijshuisvesting en het IHP.
In het onderzoeksrapport van de rekenkamer wordt geconcludeerd dat de staat van het onderhoud van de vensterscholen in eigendom van de gemeente voldoet aan het conditieniveau zoals vastgelegd in landelijke normen en gemeentelijk vastgoedbeleid. Ook wordt geconstateerd dat er vanuit de gemeentelijke begroting voldoende middelen voor beheer en onderhoud van de onderzochte (gemeentelijke) vensterscholen zijn gereserveerd.
Daarnaast werd in het rapport geconcludeerd dat het concept van de vensterschool inhoudelijk toe is aan een nadere verduidelijking.