Iedereen heeft talenten. Wij vinden het belangrijk dat kinderen hun talenten ontdekken en we stimuleren en faciliteren hen om die te ontwikkelen, ieder naar eigen aard en niveau.
In het kader van Positief Opgroeien bieden we daarvoor veel mogelijkheden, zowel in de Vensterschool als ook in de wijk. Daarnaast kennen we talrijke stedelijk en wijkgerichte voorzieningen, waaronder NDE (natuur- en duurzaamheidseducatie), waar jeugdigen hun talenten op verschillende talentgebieden kunnen ontwikkelen. Deze talentgebieden betreffen onder andere sport en gezonde leefstijl; natuur en duurzaamheid; ICT en techniek; kunst en cultuur; en communicatie en media.
Op het gebied van natuur en duurzaamheid faciliteren we een afdeling NDE van de gemeente Groningen die natuur- en duurzaamheidseducatie verzorgt onder schooltijd voor basisschoolleerlingen. Dit met als doel om hun kennis van de natuur te bevorderen en hen te stimuleren nu en in de toekomst bij te dragen aan een duurzame wereld.
Zie ook paragraaf 1: Integraal gebiedsgericht werken enbeleidsveld 4.1.3: Positief opgroeien.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
% Scholen dat gebruik maakt van natuur- en duurzaamheidseducatie | 90% | >90% | 75% |
Tevredenheid scholen NDE (schaal 1-10) | 8,2 | 8,5 | 8,5 |
Aantal deelnemers jonge onderzoekers | 13.000 | 14.000 | 7.000 |
*) De coronacrisis en de daarbij behorende lockdown hebben geleid tot minder deelnemers bij zowel het Centrum voor NDE als de Jonge Onderzoekers.
Wat wilden we bereiken in 2020?
- Kinderen en jongeren ook in 2020 ondersteunen en stimuleren om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, en ze actief te betrekken bij de ontwikkeling en organisatie van activiteiten. Hun betrokkenheid bij de directe leefomgeving stimuleren met als doel dat ze zich ontwikkelen tot betrokken en verantwoordelijke burgers die een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving;
- Ons - nog meer dan voorheen - richten op kinderen en jongeren die opgroeien in een omgeving met weinig ontwikkelingskansen en -mogelijkheden. Deze jeugdigen lopen daardoor meer risico op ontwikkelingsachterstanden;
- Een blijvend hoge deelname aan en waardering van basisscholen aan natuur- en duurzaamheidseducatie. Het nieuwe paviljoen voor Natuur en Duurzaamheid Educatie samen met de kinderboerderij ontwikkelen tot een educatief centrum voor jong en oud, met ruimte voor lessen, excursies, ontdekroutes in het Stadspark en wat al niet meer.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- We hebben activiteiten gericht op talentontwikkeling van (kansarme) jeugdigen op uiteenlopende terreinen zoals sport en gezonde leefstijl; natuur en duurzaamheid; ICT en techniek; kunst en cultuur; en communicatie en media gefaciliteerd en gesubsidieerd. Deze activiteiten zijn terug te vinden binnen verschillende (deel)programma's en beleidsvelden in deze gemeenterekening waaronder het beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien;
- We hebben vanuit het armoedebeleid (kindpakket en Stadjerspas) mogelijk gemaakt dat ook jeugdigen die opgroeien in armoede deel kunnen nemen aan het stedelijk en wijkgericht activiteitenaanbod. En we hebben extra laagdrempelige vakantieactiviteiten voor deze doelgroep georganiseerd;
- We subsidiëren het Centrum voor Natuur- en Duurzaamheidseducatie, dat via het basisonderwijs alle kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar bereikt;
- We subsidiëren de Jonge Onderzoekers, een organisatie die kinderen wegwijs maakt in techniek en ICT.
Zie ook beleidsveld 4.1.3: Positief opgroeien.
Conclusie
De gemeente Groningen biedt jeugdigen veel mogelijkheden om hun talenten te ontwikkelen, door deel te nemen aan een breed activiteitenaanbod of door zelf, zo nodig met ondersteuning van vrijwilligers of professionals, activiteiten te organiseren. Daarbij hebben wij steeds meer oog voor de specifieke vraag van kansarme jeugdigen naar laagdrempelige (vakantie)activiteiten, ook tijdens de zomervakantie.
In 2020 heeft de coronacrisis en de daarbij behorende lockdown echter in de praktijk geleid tot minder deelnemers bij zowel het Centrum voor NDE als de Jonge Onderzoekers.