Corona heeft in 2020 een grote invloed gehad op ons maatschappelijk leven. Scholen en opvang zijn voor kortere of langere tijd gesloten geweest. Het onderwijs en de kinderopvang hebben hard gewerkt in het realiseren van noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep en kwetsbare kinderen. Deskundigheidsbevordering van beroepskrachten en het betrekken van ouders bij de educatie van hun kinderen zijn nagenoeg stil komen te liggen. Het ontwikkelen van nieuwe manieren voor het geven van onderwijs heeft veel aandacht gevraagd van onze partners. Tegelijkertijd hebben we met onze partners wel een aantal belangrijke stappen gezet om de doelen van het onderwijsprogramma te realiseren.
Maatschappelijk Akkoord
Samen met partners in de kinderopvang en het onderwijs willen wij stevig inzetten op het tegengaan van segregatie en bevorderen van gelijke kansen voor alle kinderen. In oktober 2020 hebben wij samen met de partners het Maatschappelijk Akkoord voor sociale inclusie in het onderwijs ondertekend. In het Maatschappelijk Akkoord zijn initiatieven opgenomen die moeten bijdragen aan het bevorderen van gelijke kansen en sociale inclusie. Dit loopt uiteen van een pilot gebiedsgerichte informatievoorziening en voorlichting tot een taskforce aanmeldprocedures en tot vriendschapsscholen die gezamenlijke voor- en naschoolse activiteiten organiseren om contacten tussen leerlingen uit verschillende buurten aan te moedigen. De in 2020 gemaakte afspraken in de uitvoeringsagenda van het Akkoord hebben betrekking op het primair onderwijs en de kinderopvang. In 2021 zullen ook afspraken met het voortgezet, middelbaar -en hoger onderwijs gemaakt gaan worden.
Investering duurzame onderwijshuisvesting
We hechten aan goede onderwijshuisvesting. Het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP)”investeren in onderwijs” is in 2020 vastgesteld. Daarin hebben gemeente en schoolbesturen gezamenlijk een route bepaald om in de komende 20 jaar de kwaliteit van de onderwijshuisvesting (fors) te verbeteren. Het doel is toekomstbestendige, passende en duurzame schoolgebouwen. Dit jaar zijn we gestart met de uitvoering van het IHP.
Geletterdheid
Als centrumgemeente hebben we samen met de andere gemeenten in de arbeidsmarktregio een regionaal plan van aanpak laaggeletterdheid opgesteld om deze aanpak verder te versterken.
Onderwijsagenda
De combinatie van het bestaande beleid met nieuwe ontwikkelingen als het Maatschappelijk Akkoord en de Verlengde Schooldag is gebundeld in de onderwijsagenda. Met deze onderwijsagenda “Goed onderwijs voor iedereen – een leven lang gelijke kansen” brengen we een duidelijke focus aan in ons beleid voor de komende jaren aan de hand van drie actielijnen. Het betreft het versterken van de kwaliteit van ons onderwijs, het inzetten van onderwijs om gelijkheid van kansen te bevorderen, en om een duurzame cultuurverandering van een leven lang leren te realiseren.