Deelprogramma 3.1: Onderwijskansen

3.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

In 2013 verscheen het ambitiedocument Nieuwe impuls Vensterscholen. Vanaf dat moment voert het onderwijs de regie op de samenwerking met partners in de wijk en werken scholen aan vier voor de vensterschool kenmerkende thema’s. In 2018 is samen met de partners een vernieuwde strategische koers voor de Vensterschool voor de komende jaren bepaald. De Vensterschool is het instrument om in en na schooltijd uitvoering te geven aan Positief opgroeien voor kinderen van 0 tot ongeveer 13 jaar en aan Een leven lang leren. Onder leren verstaan we dan niet alleen formeel leren in schoolverband, maar evenzeer het informeel leren, door bijvoorbeeld deelname aan educatieve activiteiten of aan activiteiten gericht op talentontwikkeling.

De volgende resultaten willen we bereiken met de inzet van de Vensterschool:

  • Een gedeelde pedagogische visie (fundament) en een sociaalpedagogisch en veilig schoolklimaat;
  • Een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-13 jaar voor alle kinderen met daarbij extra aandacht voor kinderen met risico op ontwikkelingsachterstanden en het tegengaan van segregatie;
  • Een doorgaande lijn op het gebied van preventie, ondersteuning en aansluiting jeugdhulp – onderwijs met aandacht voor vroeg signalering en vroeg interventie;
  • Educatief partnerschap met ouders en kinderen (ouder- en kind participatie).

De brugfunctie speelt een belangrijke rol bij het realiseren van deze resultaten door een ‘brug’ te slaan tussen school en thuissituatie (gezin en ouders) en tussen school en wijk (zoals actieve toeleiding van met name kansarme kinderen naar activiteiten die bijdragen aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van kinderen).
   Zie ook beleidsveld 4.1.3: Positief opgroeien.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald

2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

% vensterscholen

70%

70%

70%

Wat wilden we bereiken in 2020?

  • Een intensieve samenwerking rond kinderen van 0-13 jaar in de Vensterschool en in de wijk;
  • De vensterschool als pedagogische (inclusieve) voorziening van kinderopvang en onderwijs die aansluit bij de ontwikkelbehoefte van kinderen, met extra aandacht voor kinderen met (risico op) ontwikkelingsachterstanden (dit is onder andere te bepalen op basis van de nieuwe achterstandsscores die door het rijk ontwikkeld zijn);
  • De Vensterschool als kernpartner in het sociaal domein en bij Positief Opgroeien in de wijk;  
  • Ouders en kinderen die nauw betrokken zijn en een actieve rol spelen bij ontwikkelingen in de Vensterschool.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben samen met onze partners gewerkt volgens de nieuwe strategische koers voor de vensterscholen;
  • We hebben scholen en kinderopvang gestimuleerd en ondersteund om zich te ontwikkelen tot Vensterscholen;
  • We hebben Vensterscholen, naast kansenbeleid, brugfunctie, sociaalpedagogisch en veilig klimaat en gezonde voeding, opgenomen in ons bredere Programma van Eisen Positief opgroeien in de vensterschool;
  • We hebben de nadere subsidieregels voor de vensterscholen geharmoniseerd.

  Zie ook beleidsveld 4.1.3: Positief opgroeien

Conclusie

Het aantal Vensterscholen is de afgelopen jaren stabiel. Met onze aangescherpte strategische koers uit 2018 en het Programma van Eisen Positief opgroeien in de vensterschool hebben we, naast het stimuleren en ondersteunen van de Vensterschool als Integraal Kind Centrum, de rol en positie van de Vensterschool als samenwerkingspartner in de wijk versterkt. De Vensterschool is, naast het WIJ-team en de Jeugdgezondheidszorg, een van de kernpartners binnen Positief Opgroeien in de wijk. Samen met andere partners werken de Vensterscholen aan het ontwikkelen van preventieve ondersteuningsnetwerken voor jeugd in de wijk met als doel een optimale ontwikkeling van (kansarme) kinderen in de opvang, de school, het gezin en de vrije tijd. Onze ambitie blijft dat alle kinderen in de gemeente maximale ontwikkelingskansen hebben en zich een onderdeel van de samenleving voelen. Maar we zetten nog nadrukkelijker in op kansengelijkheid en het tegengaan van segregatie.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49