Positief opgroeien is een beweging die het kindperspectief centraal stelt en zich richt op het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van jeugdigen. We streven er naar dat alle kinderen en jongeren, ook zij die meer risico lopen op ontwikkelingsachterstanden, opgroeien in een positieve en stimulerende leefomgeving, waarin ze kansen krijgen hun talenten te ontwikkelen en actief te participeren.
Deze beweging wordt gedragen door jeugdigen, ouders en maatschappelijke partners in de wijk, waaronder (venster)scholen, kinderopvang, WIJ Groningen en Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Op termijn zullen, naar we hopen, steeds meer inwoners betrokken raken bij deze beweging en samen de regie nemen op het ontwikkelen van een kindvriendelijke wijk, waar vooral ook aandacht is voor kinderen en jongeren die opgroeien in een meer risicovolle leefomgeving.
Om onze ambitie met Positief Opgroeien te realiseren en met nadruk segregatie te voorkomen bieden we alle kinderen in de wijk en in de (Venster)school gelijke en de voor hen beste en passende ontwikkelingskansen. We ondersteunen en stimuleren initiatieven in de wijk en in de (Venster)school die hier op gericht zijn zie ook beleidsveld 3.1.2: Nieuwe impuls vensterscholen.
De ontwikkeling van Positief Opgroeien in de wijk en ons streven naar kindvriendelijke wijken is een integraal onderdeel van het Wijkvernieuwingsproces, dat zich richt op fysieke en sociale vernieuwing van een wijk, zo veel mogelijk onder regie van inwoners zelf. In eerste instantie ligt de prioriteit van Positief Opgroeien en van Wijkvernieuwing bij aandachtswijken. Dit zijn de wijken waar we als eerste gezamenlijk met inwoners (gaan) werken aan een sociale, groene, sterke, gezonde en kindvriendelijke samenleving.
De beweging van Positief Opgroeien in de (Venster)school en in de wijk vormt de kern van ons preventief jeugdbeleid. Met dit beleid sluiten we aan bij het landelijk Actieprogramma zorg voor jeugd en bij de provinciale Transformatieagenda jeugdhulp. Het stelt het kindperspectief en de eigen kracht van kinderen en jongeren centraal en sluit aan bij het verdrag Rechten van het kind. Tevens willen we een ontwikkeling bewerkstelligen van problematiseren naar normaliseren en van jeugdhulp naar preventie. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat kinderen en jongeren een beroep moeten doen op zwaardere vormen van jeugdhulp.
Activiteiten elders in deze jaarrekening die passen bij Positief Opgroeien. Zie ook beleidsveld 3.1.2: Nieuwe impuls Vensterschool en beleidsveld 3.2.3: Passend onderwijs.
Wat wilden we bereiken in 2020?
- Jeugdigen groeien gezond, veilig en kansrijk op in een positieve, stimulerende – bij voorkeur hun eigen - omgeving, waarin ze kansen krijgen hun talenten te ontwikkelen, actief te participeren en hun stem te laten horen en er is sprake van minder segregatie;
- Inwoners zelf en betrokken maatschappelijke partners nemen regie op en verantwoordelijkheid voor de beweging van Positief opgroeien in de wijk en het ontwikkelen van kindvriendelijke wijken;
- Meerjarige subsidiëring van de wijkplannen Positief Opgroeien en een wijze van subsidieverantwoording die aansluit bij het proces om meer regie en verantwoordelijkheid neer te leggen bij inwoners zelf en bij betrokken maatschappelijke partners;
- De ontwikkelingen die binnen de Vensterschool onder de noemer van Positief Opgroeien plaatsvinden - zoals onderwijskansenbeleid, voor- en vroegschoolse educatie, brugfunctie, vreedzaam, talentontwikkelingen en - en de ontwikkelingen in het kader van Positief Opgroeien in de wijk beter integreren tot een samenhangend aanbod in de (Venster)school en in de wijk;
- Meer samenhang en integratie van Positief Opgroeien in de wijk, Wijkvernieuwing en de JOGG aanpak;
- Meer doorlopende lijnen in de ontwikkeling en in de zorg en ondersteuning van kinderen (in de wijk), te beginnen bij het jonge kind. Uit onderzoek is immers gebleken dat de eerste duizend dagen in het leven van een kind van groot belang zijn voor de groei en ontwikkeling van het kind.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Door de coronacrisis zijn geplande activiteiten niet of in mindere mate uitgevoerd. Zo zijn onder andere de Huiskamers een tijdlang dicht geweest. Het netwerk in de wijken heeft ook minder vaak bij elkaar kunnen komen, waarbij de scholen met name druk zijn geweest met het inrichten van het fysieke en digitale onderwijs. De keerzijde is dat door het reeds aanwezig zijn van stevige netwerken in de wijken er binnen korte tijd toch zomeractiviteiten waren georganiseerd. Daarnaast was de noodzakelijke samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, Stichting WIJ en de gemeente ten aanzien van de noodopvang zeer snel geregeld doordat de ketenpartners elkaar goed kennen vanuit de netwerken. Hierdoor waren kwetsbare kinderen snel in beeld en kon er actie op gezet worden;
- Vanuit de behoefte aan meer samenhang tussen Positief Opgroeien, Wijkvernieuwing en JOGG aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht) is er een start gemaakt met een herijking van Positief Opgroeien. Hierbij is ook gekeken naar de mogelijkheid voor een meerjarige subsidiëring en wijze van verantwoording, die aansluit bij het proces om meer regie en verantwoordelijkheid neer te leggen bij inwoners zelf en bij betrokken maatschappelijke partners
Conclusie
Positief Opgroeien blijft in ontwikkeling, waarbij er in afstemming met de wijkpartners en wijkvernieuwing een steeds betere verbinding ontstaat tussen de verschillende voorzieningen- en activiteitenaanbod in de PO wijken. Op beleidsniveau vindt steeds meer inhoudelijke afstemming plaats, waardoor de resultaatgerichtheid en de effectiviteit van onze gezamenlijke inspanning toeneemt.