Bedrijfsvoering onder invloed van corona
Mede als gevolg van de Covid-19 pandemie is onze manier van (kantoor)werken in 2020 blijvend veranderd. Daar waar de nadruk lag op samenwerking in en vanuit de gemeentelijke kantoorpanden zijn we veel meer gaan thuiswerken. Om gezond thuis te kunnen werken hebben de medewerkers goede thuiswerkvoorzieningen ontvangen (ICT en meubilair). De aanschaf en levering hiervan was een intensieve klus die door de collega’s van ICT en Facilitaire zaken voortvarend is uitgevoerd.
Het thuiswerken heeft een groot effect op de wijze waarop we samenwerken en overleggen. We hebben steeds beter geleerd digitaal te vergaderen. In veel gevallen draagt dit bij aan efficiënt overleg, maar voor bijvoorbeeld brainstorming en overleggen waarbij veel interactie gewenst is, worden de fysieke vergaderingen gemist.
We zien ook dat in onze organisatie evenals in de rest van Nederland het aantal collegiale ontmoetingen drastisch is verminderd en medewerkers zwaarder belast worden in de bundeling van werk, zorg en gezin. We ondersteunen collega’s hierin zoveel mogelijk, maar zien ook dat collega’s hier in toenemende mate last van krijgen. Er zijn verschillende activiteiten opgezet om het welzijn van medewerkers te bevorderen. Zo is er gestart met voorlichting over de juiste balans werk-privé, de mogelijkheid tot inzetten van coaching en bedrijfsmaatschappelijk werk en is er veel aandacht besteed aan de interne communicatie. Op intranet is er een aparte plek gemaakt voor corona onderwerpen en heeft het managementtrainingen kunnen volgen over leidinggeven in deze nieuwe situatie en wordt nagedacht over hoe we medewerkers faciliteren zodat ze mentaal fit blijven.
Financieel zien we een kostenverschuiving. Zo nemen onze uitgaven voor dienstreizen en overige vergoedingen af, worden dienstauto’s, -scooters en -fietsen minder gebruikt en zien we een afname van koffie- en theegebruik in onze panden. Onze uitgaven voor ICT voorzieningen (laptops en tablets) stijgen, evenals uitgaven voor ondersteuning en uitbreiding van digitale vergaderfaciliteiten. Onze energiekosten blijven gelijk, dit doordat de panden niet per kamer of verdieping opgewarmd worden.
Terugkijkend zijn wij ondanks corona in staat gebleken onze bedrijfsvoering op peil te houden en hebben én houden we volop aandacht voor het welbevinden van onze mensen.