Deelprogramma 4.1: Sociaal klimaat

4.1.6 Sociale basisvoorzieningen

In de transformatie van het brede sociaal domein spelen sociale basisvoorzieningen een sleutelfunctie. Het werken aan een optimale benutting van sociale basisvoorzieningen is namelijk een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle transformatie. Basisvoorzieningen worden (wijk)breed aangeboden, door een divers aantal partijen. Gedacht kan worden aan de vrijwilligersprojecten van Humanitas, of aan het brede aanbod aan activiteiten vanuit de verschillende buurtaccommodaties. Voor een nauwkeuriger omschrijving van onze interventies in de sociale basis verwijzen we naar de beleidsvelden 4.1.1:Actief burgerschap en bewonersinitiatieven en 4.1.2: Bevorderen van samenredzaamheid, sociale samenhang en leefbaarheid in de wijken. De interventies die in dit deelprogramma centraal staan hebben betrekking op WIJ Groningen. WIJ Groningen heeft namelijk een sleutelpositie waar het gaat om het benutten van sociale basisvoorzieningen. WIJ Groningen geeft uitvoering aan een groot aantal gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Jeugdwet en de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het geheel aan taken richt zich in belangrijke mate op (collectieve) preventie en individuele ondersteuning voor onze inwoners.

WIJ Groningen heeft een faciliterende taak richting de basisvoorzieningen in de wijk. Deze basisvoorzieningen zijn van groot belang voor de leefbaarheid en de sociale samenhang in de wijken. WIJ Groningen zet zich daarom in op het zo goed mogelijk benutten van de mogelijkheden die in deze sociale basis aanwezig zijn. Hierbij kan worden gedacht aan basisvoorzieningen op het gebied van welzijn, sport, onderwijs, cultuur, werk & inkomen en gezondheid. Deze voorzieningen dragen eraan bij dat mensen zich kunnen ontwikkelen, problemen kunnen voorkomen en/of deze zo veel mogelijk zelf en met hun naaste omgeving kunnen aanpakken. Daarnaast speelt WIJ Groningen een ondersteunende en faciliterende rol in het kader van verschillende vormen van vrijwillige inzet: bijvoorbeeld in mantelzorg voor familieleden, in vrijwillige zorg voor vrienden en bekenden, in initiatieven voor algemene en basisvoorzieningen in buurten en dorpen die ruimte bieden aan ondersteunende activiteiten. Vrijwillige inzet en maatschappelijke initiatieven verbinden mensen met elkaar en voegen iets toe aan het leven van alle betrokkenen.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald

2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

% inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (wel eens) gehoord te hebben van WIJ-Groningen

78%

Toename

79%

% inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (redelijk of goed) bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ-Groningen (van % dat gehoord heeft van WIJ)

66%

Toename

64%

% inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft in de afgelopen 12 maanden (wel eens) contact te hebben gehad met WIJ-Groningen (van % dat bekend is met WIJ)

30%

-

28%

% inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft in de afgelopen 12 maanden (wel eens) geholpen te zijn met een hulpvraag door WIJ-Groningen (van % dat contact heeft met WIJ)

86%

-

90%

% inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag (van % dat geholpen is door WIJ)

72%

Toename

71%

% inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft het gemakkelijk te vinden om bij WIJ-Groningen naar binnen te lopen (van % dat geholpen is door WIJ)

72%

Toename

69%

Aantal geregistreerde meldingen entree WIJ Groningen

39.579

-

30.916

% Meldingen WIJ Groningen dat is afgehandeld met inzet van een basisvoorziening en/of informele ondersteuning

Toename

Ca. 37%

% Meldingen WIJ Groningen dat is doorgezet naar een wettelijke melding

Afname

Ca. 56%

Wat wilden we bereiken in 2020?

Ten behoeve van de sociale basis(voorzieningen) en met het oog op (collectieve) preventie werken de WIJ-teams, in opdracht van de gemeente Groningen, aan de volgende resultaten:

  • De eigen kracht en de gezamenlijke kracht van inwoners is versterkt door bij voorkeur gebruik te maken van sociale (pedagogische) netwerken en basisvoorzieningen;
  • Kinderen en jongeren ontwikkelen zich optimaal en groeien gezond en veilig op;
  • Inwoners hebben invloed op en zeggenschap over de door Stichting WIJ Groningen geïnitieerde initiatieven en voorzieningen in hun wijk;
  • Inwoners en maatschappelijke partners weten waarvoor ze Stichting WIJ Groningen kunnen benaderen en ervaren het WIJ-team als laagdrempelig en inwoner-vriendelijk;
  • Huisartspraktijken kennen en vertrouwen de expertise van WIJ Groningen en verwijzen inwoners door naar WIJ Groningen.

In 2020 heeft WIJ Groningen binnen deze relatief brede opdracht focus aangebracht. Zo is er met betrekking tot de samenwerking met huisartspraktijken nadrukkelijk ingezet op de positionering en inzet van OJG-ers (Ondersteuner Jeugd en Gezin) met als doel om het aantal verwijzingen naar specialistische jeugdhulp te doen afnemen. Tevens is met project 'Leefwereld aan zet' ingezet op het zo effectief mogelijk gebruik maken van de inzet van het netwerk van inwoners met ondersteuningsbehoefte, met een beoogde afname van ondersteuning via beroepskrachten. Beide interventies moeten bijdragen aan de noodzakelijke transformatie.

Wat hebben we hier voor gedaan?

WIJ Groningen is nu enkele jaren operationeel en inmiddels is het merendeel van de inwoners bekend met de WIJ-teams. In 2020 had 79% van de inwoners van 18 jaar en ouder wel eens gehoord van WIJ Groningen. Dit percentage bedroeg in 2016, weliswaar in de voormalige gemeente Groningen, nog 54%. Er heeft de afgelopen jaren dus een behoorlijke toename plaatsgevonden voor wat betreft bekendheid. Deze curve vlakt de laatste twee jaren echter af. Ten opzichte van 2019 heeft met betrekking tot de bekendheid min of meer een stabilisatie opgetreden, gezien de stijging met één procent. De beoogde toename is gerealiseerd, maar zal naar ons inzicht de komende jaren steeds meer stabiliseren.  

Een vergelijkbare stabilisering constateren we waar het de bekendheid met de dienstverlening van WIJ Groningen betreft. Waar van de groep inwoners die wel eens van WIJ Groningen heeft gehoord in 2019 66% redelijk tot goed bekend was met de door de WIJ-teams geboden dienstverlening, constateerden we in 2020 een lichte afname: 64%. De door ons beoogde toename hebben we daarmee niet gerealiseerd. Vooralsnog hebben we geen duidelijke verklaring voor deze lichte daling, buiten mogelijke effecten als gevolg van de maatregelen rondom de beheersing van het corona virus.  

Ongeveer 28% van de inwoners die (enigszins) bekend zijn met de dienstverlening van stichting WIJ Groningen gaf in 2020 aan in de afgelopen 12 maanden ook daadwerkelijk contact te hebben gehad met een medewerker van een WIJ-team. Bij de overgrote meerderheid (circa 90%) heeft het contact geleid tot een vorm van ondersteuning c.q. dienstverlening. Deze percentages zijn vergelijkbaar met die van 2019. Het bieden van informatie vanwege een hulpvraag (35%) of het ondersteunen bij het aanvragen van een voorziening in het kader van de Wmo of de Jeugdwet (25%) kwamen hierbij als meest genoemd naar voren.

Van de groep personen die op enigerwijze zijn geholpen bij een hulpvraag gaf circa 71% van aan dat zij de weg naar ondersteuning (redelijk) goed wisten te vinden. Een vergelijkbaar percentage (69%) vond het makkelijk om bij een WIJ-locatie naar binnen te gaan of contact te leggen met een WIJ-team, met inachtneming van de situatie rondom corona. Ten aanzien van de laatstgenoemde indicatoren zien we de afgelopen jaren een redelijk stabiel beeld.

Conclusie

We constateren dat WIJ Groningen al een aantal jaren als naam en organisatie een bekend begrip is onder een groot deel van de inwoners van onze gemeente. Ook onder het merendeel van de inwoners, die niet of nauwelijks hulpbehoevend zijn. Het daadwerkelijke bereik van de WIJ-teams is eveneens stabiel, na een aantal jaren van groei. De aard en intensiteit van dit contact is uiteenlopend. Het betreft zowel hulpvragen of initiatief vanuit inwoners, als het outreachend en actief verbinding leggen vanuit WIJ-Groningen zelf. Een ruime meerderheid van de inwoners die contact over en/of ondersteuning vanwege een hulpvraag heeft gehad, geeft aan de weg hier naartoe relatief gemakkelijk te vinden en de entree van WIJ Groningen als laagdrempelig te ervaren. Kijkend over de afgelopen vier jaren zien we op deze aspecten behoorlijk stabiele uitkomsten.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49