Als gemeente geven wij persoonsdocumenten af zoals paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen. Ook zijn wij verantwoordelijk voor het bijhouden van de registers van de Burgerlijke stand en de Basisregistratie personen (BRP) en organiseren wij verkiezingen en referenda. Jaarlijks ontvangen wij ongeveer 160.000 klanten op de diverse locaties. We doen ons werk volgens de voorschriften en de kwaliteitsnormen zoals verwoord in 11.1.1 Regie dienstverlening. De meeste taken hebben te maken met de afgifte van documenten, werkzaamheden burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). We voeren onze taken tijdig, juist en rechtmatig uit. We willen bereiken dat de klanten tevreden zijn over de dienstverlening aan de balies. We streven in 2020 opnieuw naar een waardering van tenminste een 8 met betrekking tot de klanttevredenheid. We willen de kwaliteit van de Basisregistratie personen op peil houden en in 2020 daarom minimaal voldoen aan de norm: goed. Ook houden wij de kwaliteit van de reisdocumenten op peil en voldoen we in 2020 minimaal aan de norm: goed.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Klanttevredenheid burgerzaken Kreupelstraat | 8 | 8 | 8 |
Kwaliteit Basisregistratie Personen (BRP) | Goed | Goed | Goed |
Kwaliteit Reisdocumenten (PNIK) | Goed | Goed | Goed |
Wat wilden we bereiken in 2020?
In het klanttevredenheidsonderzoek willen we een 8 behalen. We willen in ieder geval het huidige niveau van de kwaliteit van de Basisregistratie personen handhaven en voldoen daarmee in 2019 minimaal aan de wettelijke norm ‘goed’. Een ander doel is het verder digitaliseren van onze dienstverlening bij Burgerzaken.
Wat hebben we hier voor gedaan?
Bij de jaarlijkse interne audits Basisregistratie personen (BRP) en reisdocumenten (PNIK) blijkt dat in 2020 wordt voldaan aan de wettelijke norm ‘goed’. Door de aanpak tot bevordering van de kwaliteit staat de gemeente Groningen landelijk op nummer 1 in de kwaliteitsmonitor voor de BRP. Ook zijn er aanbevelingen gedaan voor verbeteringen. Deze worden in 2021 verder opgepakt.
Een ander doel in 2020 was het verder digitaliseren van onze dienstverlening bij Burgerzaken. Met de verdere invoering van het systeem iBurgerzaken is in 2020 mogelijk gemaakt dat online een reisdocument of rijbewijs kan worden aangevraagd en digitaal aangifte van overlijden kan worden gedaan. In 2021 wordt hieraan een vervolg gegeven.
Conclusie
In het kort kunnen we stellen dat we de doelen voor 2020 bij Burgerzaken bereikt hebben, waarbij onze inwoners ook consequent tevreden waren over de dienstverlening. In een jaar waar de coronapandemie een flinke disruptie is geweest voor de dienstverlening zijn we hier dan ook dubbel trots op.