De auto is in ons weinig verstedelijkte Ommeland een belangrijk vervoermiddel voor het sociaal en economisch functioneren van gemeente en regio. Van groot belang is dat de economische kerngebieden in Groningen - Zernike Campus, Universitair Medisch Centrum Groningen, Binnenstad/stationsgebied, Martiniziekenhuis en omgeving en Europapark/Kempkensberg - (inter)nationaal en regionaal goed bereikbaar zijn met de (vracht)auto. Om de toekomstige bereikbaarheid te kunnen blijven garanderen, zijn aanpassingen aan de auto-infrastructuur nodig. Niet alleen voor onze economie, maar ook om te voorkomen dat er alternatieve autoroutes ontstaan op ongewenste plekken, bijvoorbeeld door woonwijken. De kwaliteit van de leefomgeving verbetert door het autoverkeer zoveel mogelijk te concentreren op de stedelijke hoofdwegen en sluipverkeer door de woongebieden zoveel mogelijk te voorkomen.
Er wordt gewerkt aan een aantal grote (infrastructurele) projecten. Groningen Bereikbaar is opgericht om onze gemeente bereikbaar te houden.
Wij willen dat:
- De economische kerngebieden van Groningen bereikbaar zijn met de (vracht-)auto;
- Het autoverkeer zich concentreert op het hoofdwegennet, de wijken worden zo min mogelijk belast.
Jaarlijks monitoren we de bereikbaarheid van onze gemeente per auto en de impact daarvan. Het aandeel auto in het totale aantal verplaatsingen in onze gemeente (ofwel de modal split) voor nu en in de toekomst bepalen we met het gemeentelijk verkeersmodel. Daarnaast monitoren we jaarlijks op diverse locaties in onze gemeente het aantal auto's en fietsers. Zo kunnen we onder andere de ontwikkeling van het aantal voertuigen op het binnencordon (een denkbeeldige lijn binnen de ringweg, het gebied tussen de spoorlijn Groningen-Sauwerd, Westelijke Ringweg, Zuidelijke Ringweg, Winschoterdiep, Eemskanaal, Van Starkenborghkanaal en Noordelijke Ringweg) volgen.
De bereikbaarheid vanuit de regio naar onze gemeente werd bepaald door de optelsom van de gemeten reistijden op 9 routes. De inwinning van de gegevens voor deze indicator is echter gewijzigd. Er is een nieuwe databron en de gegevens worden niet meer door Groningen Bereikbaar omgezet in de 9 reistijdtrajecten. Er loopt een onderzoek om reistijden met de nieuwe bron weer structureel vorm te gaan geven.
Met de volgende indicatoren is de werking van ons beleid in dit deelprogramma gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Effectindicator(en) | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Aandeel van de auto in de modal split binnen de gemeente Groningen* | 31,3% | 30-35% | - |
Aantal auto's op het binnencordon (werkdag) | 224.522 | 220.000 | 192.113 |
Bereikbaarheid economische kerngebieden vanuit de regio op doorstroming / betrouwbaarheid**
| 17% / -3% | 25% / 12% | 17% / 6% |
Ervaring bewoners van overlast van autoverkeer in de eigen wijk | 18% | <16% | 19% |
* De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS.
** Per economisch kerngebied is voor zeven herkomst-bestemmingsrelaties gezamenlijk de kwaliteit van de autobereikbaarheid vanuit de regio berekend in termen van doorstroming en betrouwbaarheid. De percentages geven aan hoe de gemiddelde bereikbaarheid in het betreffende jaar zich verhoudt ten opzichte van de normwaarde. Een positief percentage betekent dat de behaalde waarde boven de norm uitkomt; bij een negatief percentage komt deze onder de norm.