Deelprogramma 7.3: Auto

7.3.2 Stedelijke bereikbaarheid auto

Ons doel is dat het autoverkeer zich concentreert op het hoofdwegennet en de wijken zo min mogelijk worden belast. We hechten veel waarde aan een goede bereikbaarheid van economisch belangrijke bestemmingen binnen de gemeente. Daarnaast willen we een leefbare gemeente zijn, met name in de verblijfsgebieden en de woonwijken.

De doorstroming op de aansluitingen van en naar de ringweg, de aanrijdroutes, maar ook de doorstroming op de overige hoofdwegen zijn hierbij belangrijk. Voor nu en voor de toekomst, maar zeker ook om de gemeente bereikbaar te houden tijdens de uitvoering van de grote (infrastructurele) projecten in de gemeente. Daarom wordt aan deze doorstroming gewerkt, met name aan de oostkant van de stad Groningen: de doorstroming van verkeer naar het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de oostelijke stadswijken en de binnenstad. Een goede doorstroming op de hoofdwegen zorgt er ook voor dat het verkeer minder vaak kiest voor routes door de wijken. Hierdoor kan de leefbaarheid in de wijken worden gewaarborgd en verbeterd.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal kruisingen dat is aangepakt op het gemeentelijk wegennet

1

0

0

Aantal pilots stadslogistiek

-

3

3

Aantal nieuwe concepten/producten Stadslogistiek

-

4

5

* Het thema stadslogistiek is beschreven in deelprogramma 7.6.

Wat wilden we bereiken in 2020?

In 2020 gingen we verder met de onderzoeken en uitwerking van de mogelijkheden om de verkeerscirculatie binnen de ringwegen te verbeteren. Dit gebeurde in samenhang met de concept-mobiliteitsvisie. Verder zou de voorkeursvariant voor de Aanpak Oosterhamrikzone verder worden uitgewerkt. In 2020 leverden we het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)-vooronderzoek op voor de vervanging van de busbaanbrug. Samen met de provincie en Rijkswaterstaat werkten we hieraan.

Samen met Rijkswaterstaat gingen we ook verder met de planvorming voor de vervanging van de Gerrit Krolbrug. We bereidden het vervangen van de Gerrit Krolbrug verder voor in samenhang met de Paddepoelsterbrug en de busbaanbrug in het Oosterhamriktracé. Aansluitend op de werkzaamheden aan de aansluiting Noordelijke ringweg-Zonnelaan wilden we de Zernikelaan opnieuw inrichten.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Voorbereiden van en onderzoeken naar vervanging van de bruggen over het Van Starkenborghkanaal:

Gerrit Krolbrug, busbaanbrug en Paddepoelsterbrug;

  • Uitvoeren van de herinrichting van de Zernikelaan;
  • Opstellen van een visie op het autonetwerk en de verkeerscirculatie in het kader van de mobiliteitsvisie;
  • Onderzoeken van de vormgeving van een autoverbinding in de Oosterhamrikzone met lagere snelheid.

Conclusie

In het kader van de concept-mobiliteitsvisie willen we invulling geven aan een nieuwe visie op de autostructuur in onze gemeente. Leefkwaliteit staat daarbij voorop. Belangrijk onderdeel van deze visie is ook de toekomst van een eventuele autoverbinding in de Oosterhamrikzone. Na besluitvorming over de mobiliteitsvisie in 2021 kan verdere uitwerking worden gegeven aan de inpassing van de auto-, bus- en fietsverbindingen.

In 2020 zijn we een nieuwe variantenstudie gestart naar de vervanging van de Gerrit Krolbrug. Vanwege intensieve gesprekken met de omgeving over de hoogte en de inpassing van een nieuwe brug, kon deze studie in 2020 nog niet worden afgerond. De verwachting is dat het onderzoek in 2021 gereed is en kan worden afgesloten met een besluit over de voorkeursvariant.

Ten aanzien van de realisatie van een nieuwe Paddepoelsterbrug hebben we een onderzoek uitgevoerd naar de noodzaak van deze brug en zijn verschillende varianten onderzocht. Door het BO-MIRT is eind 2020 besloten een vaste, hoge brug voor fietsers en voetgangers te realiseren. Het Rijk stelt daarvoor 8,6 miljoen euro beschikbaar. Dit besluit wordt in 2021 besproken met de omgeving, voordat het initiatief voor de realisatie van een nieuwe brug overgaat van het Rijk naar de gemeente.

Conform afspraak met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) is een plan van aanpak voor het regionaal MIRT-onderzoek voor de vervanging van de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal opgesteld. De voorbereidingen voor dit onderzoek zijn gestart en afronding ervan is voorzien in 2021. We verwachten bovendien dat een startbeslissing voor de MIRT-verkenning door de Minister kan worden genomen.

Tot slot zijn we in 2020 begonnen met de herinrichting van de Zernikelaan. De werkzaamheden lopen door in 2021.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49