Relevante ontwikkeling
Treasurystatuut en Handboek Treasury
Het Treasurystatuut 2020 is op 27 november 2019 vastgesteld door de raad. Het Handboek Treasury is op 29 oktober 2019 vastgesteld door het college. Deze nieuwe kaders zijn op 1 januari 2020 in werking getreden. De belangrijkste inhoudelijke wijziging betreft de herziening van de limietenstructuur. De korte mismatch limiet, de lange mismatch limiet en de limiet vervroegde aflossing zijn afgeschaft en voor wat betreft de kasgeldlimiet sluiten we voortaan één-op-één aan bij de wettelijke definitie.
De afschaffing van de drie genoemde limieten heeft geleid tot een vermindering van de complexiteit van het treasuryproces. Daarmee is de transparantie toegenomen, maar bovenal de efficiency. De tijd die bespaard is door het niet meer monitoren van de afgeschafte limieten, is besteed aan het verder verdiepen van de analyses en het aanscherpen van de (liquiditeits-)prognoses.
Corona
In het kader van de coronacrisis heeft de gemeente diverse steunmaatregelen getroffen voor inwoners en instellingen. Ook is er een intern afwegingskader opgesteld voor de wijze waarop steunaanvragen worden behandeld. Uw raad is daarover per brief geïnformeerd op 24 juni 2020. Eén van de mogelijke maatregelen is het aanpassen van leningen. Het gaat daarbij om maatwerk en kan variëren van het tijdelijk opschorten van betalingsverplichtingen tot het volledig herstructureren van de schulden van de betreffende instelling.
In 2020 zijn in het kader van Corona-steunaanvragen (extra) leningen verstrekt aan Euroborg en Groninger Monumentenfonds. Door Martiniplaza en zwembad Scharlakenhof zijn ook aanvragen gedaan. De beoordeling daarvan zal in 2021 worden afgerond.
Werkelijk aangetrokken langlopende leningen
In het eerste kwartaal van 2020 is een tweetal langlopende consolidatieleningen (>= 1 jaar) ten behoeve van de concernfinanciering afgesloten van in totaal 50 miljoen euro. Daarnaast zijn in 2020 forward leningen gestort van in totaal 71,5 miljoen euro, die in 2016 zijn afgesloten. Forward leningen zijn leningen waarbij het rentepercentage en andere voorwaarden al bij het afsluiten worden vastgelegd, maar die pas in de toekomst gestort worden.”
Financieringsbehoefte
De financieringsbehoefte heeft zich in 2020 als volgt ontwikkeld:
Financieringsbehoefte (x 1 miljoen euro) | Bedrag | Bedrag |
---|---|---|
Saldo geldleningen o/g | 1.084 | 1.056 |
Beschikbare reserves en voorzieningen | 280 | 288 |
Totaal lange financieringsmiddelen (A) | 1.364 | 1.344 |
Investeringen voorgaande jaren | 1.421 | 1.333 |
Investeringen 2020 | 0 | 118 |
Totaal benodigde financieringsmiddelen (B) | 1.421 | 1.451 |
Uit de tabel blijkt dat het totaal van de benodigde financieringsmiddelen hoger lag dan de beschikbare lange financieringsmiddelen, zowel per 1-1-2020 als per 31-12-2020. Dit houdt in dat we een deel van de financieringsbehoefte hebben ingevuld met korte financieringsmiddelen.
Duurzame banken en Kritisch bankieren
De gemeente Groningen heeft een voorkeursbeleid voor banken met een duurzaam karakter. BNG Bank is een duurzame bank en richt zich met name op financiering van duurzame projecten. BNG Bank is de huisbankier van de gemeente Groningen. De gezamenlijke gemeenten en provincies bezitten 50% van de aandelen en de Staat der Nederlanden bezit de andere 50%. Ook de gemeente Groningen is aandeelhouder en als aandeelhouder hebben we invloed op het beleid van BNG Bank.
Beoordeling kredietwaardigheid tegenpartijen (uitgezette geldleningen en verstrekte garanties)
Aan de hand van jaarcijfers van de tegenpartijen wordt jaarlijks een analyse uitgevoerd voor de beoordeling van hun kredietwaardigheid. De cijfermatige analyse wordt als daar aanleiding toe is aangevuld met een zogeheten position paper over de leningnemer. Daarin wordt de financiële situatie van de leningnemer nader onder de loep genomen en wordt gekeken naar onder andere betaalgedrag, verwachte toekomstige ontwikkelingen en voorspelde inkomsten en uitgaven. Op basis daarvan wordt voorspeld of de leningnemer aan de betalingsverplichting van de aflossing en rente kan blijven voldoen. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt gekeken welke beheersmaatregelen mogelijk zijn en of er een voorziening voor oninbaarheid moet worden getroffen. Het oordeel varieert van zeer kredietwaardig tot mogelijk oninbaar. In het laatste geval volgen er maatregelen en wordt er een verliesvoorziening ingesteld.