De gemeente Groningen groeit qua inwonersaantal en heeft een belangrijke centrumfunctie voor de regio. We willen de aantrekkingskracht van de gemeente blijven versterken. De uitvoering van de binnenstadsvisie ‘Ruimte voor jou’ draagt daaraan bij. Onze binnenstad doet het goed en is een van de meest aantrekkelijke binnensteden van Nederland.
Wat wilden we bereiken in 2020?
We willen onze gemeente goed voorbereiden op de toekomst. Daarom monitoren we de nieuwe ontwikkelingen in de binnenstad, spelen hierop in en trekken samen op om de aantrekkelijkheid en de economische potentie van de (binnen)stad te vergroten.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- We hebben het verblijfsklimaat in de binnenstad verbeterd door uitvoering te geven aan het uitvoeringsprogramma binnenstad ‘Ruimte voor jou’ (aanpak openbare ruimte, toegankelijkheid en veiligheid). Zie ook paragraaf 1: Integraal gebiedsgericht werken - Centrum;
- We hebben gewerkt aan de herinrichting van de Grote Markt en aan het realiseren van de Nieuwe Markt en de oostwand. Zie ook paragraaf 1: Integraal gebiedsgericht werken - Centrum;
- We hebben het economisch functioneren van de binnenstad gemonitord;
- Als input voor de te actualiseren binnenstadsvisie zijn verschillende onderzoeken afgerond naar het toekomstperspectief van de detailhandel, horeca en overnachtingenmarkt;
- Tegen de achtergrond van de gevolgen van het coronavirus hebben we een proces ingericht voor de beleidsactualisatie van de Structuurvisie detailhandel (2011), de Horecanota (2011) en de overnachtingenmarkt (2004), dat voor de zomer 2021 dat voor de zomer 2021 vrijgegeven wordt voor inspraak.
Conclusie
In de binnenstad is het winkellandschap al langere tijd aan het veranderen. We zagen de druk op de openbare ruimte toenemen en we zagen een verschuiving van fysieke winkels naar online verkoopkanalen. Mede daardoor zagen we de binnenstad veranderen van plek om te winkelen naar een verblijfs- en ontmoetingsplek. Door het coronavirus zijn deze bestaande trends versterkt. Juist de winkels gericht op recreatief winkelen zijn hard getroffen en lijden onder de toename van internetaankopen. Onderzoeksbureau Locatus verwacht dat de impact van het coronavirus op het centrum van Groningen zeer zwaar zal zijn (-22,8 procent omzet). Groningen staat hierin overigens niet alleen: dat geldt voor de meeste grotere binnensteden in Nederland.
Bureau BЯO verwacht dat door het coronavirus het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel en horeca zal toenemen, met leegstand tot gevolg. Dit is echter –door de steunmaatregelen van het Kabinet – nog niet zichtbaar in de cijfers. Vanuit een brede aanpak voor de binnenstad willen we anticiperen op mogelijke leegstand en een veranderend aanbod van detailhandel en (dag)horeca. Deze aanpak richt zich op de vraag hoe we de binnenstad veilig, aantrekkelijk en toekomstbestendig kunnen houden en maken vanuit de ambitie om de openbare ruimte te herwinnen en de mix van functies te versterken. Juist omdat de effecten van het coronavirus op onze gemeentelijke economie niet eenduidig zijn, is het van belang de focus óók op de langere termijn te houden met bestendig economisch beleid.