Bijdrage verbonden partijen
GR PG & Z (RIGG/GGD) | |
Relevante beleidsinformatie | Het openbaar belang van de GGD betreft de bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking, de rampenbestrijding en crisisbeheersing en het (doen) organiseren van zorg aan de bevolking. Wij werken samen met de Groninger gemeenten en de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) aan de transformatie jeugdhulp. In de inkoop van de jeugdhulp 2018-2020, die de RIGG voor de (vanaf 2021) 10 Groninger gemeenten uitvoert, is de transformatiegedachte zoveel mogelijk doorgevoerd. In onze visie op regionale samenwerking en de inkoop vanaf 2021 ligt de focus op innovatie van de inkoop en meer grip en regie als gemeente. |
---|---|
Beleidsrisico | Geen. |
GR Centrumregeling beschermd wonen Groningen | |
Relevante beleidsinformatie | Middels deze samenwerkingsovereenkomst is de gemeente Groningen gemandateerd taken uit te voeren op het terrein van Beschermd wonen en opvang namens de overige gemeenten in de provincie Groningen. |
---|---|
Beleidsrisico | Geen. |
GR Publiek vervoer Groningen, Drenthe | |
Relevante beleidsinformatie | Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer. Dit is onder meer het vervoer van mensen met een Wmo-indicatie, het vervoer van leerlingen die op grond van de gemeentelijke verordening hiervoor in aanmerking komen en in enkele gemeentes (waaronder Groningen) het Participatiewet vervoer. Om dit op een zo duurzaam en efficiënt mogelijke manier te kunnen realiseren hebben alle gemeenten in Groningen en Drenthe zich verenigd in de gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer Groningen Drenthe. Publiek vervoer heeft als doel een optimaal vervoersnetwerk te creëren, dat betaalbaar en toekomstbestendig is en waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle beschikbare vervoersmiddelen en stromen. Denk hierbij aan integratie en aansluiting van het doelgroepenvervoer onderling maar bijvoorbeeld ook met het openbaar vervoer. Namens de gemeenten is Publiek Vervoer voor een deel verantwoordelijk voor het contractmanagement, hebben zij een kennis- en advies functie en focussen zij daarnaast op de doorontwikkeling van het vervoer. |
---|---|
Beleidsrisico | Een beleidsrisico als gevolg van Corona is er eigenlijk niet. De extra werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden door Publiek Vervoer worden op het Rijk verhaald als meerkosten. Er zijn geen signalen dat het functioneren van de gemeenschappelijke regeling in het geding komt als gevolg van Corona. |
Voor meer informatie over de verbonden partijen zie paragraaf 6: Verbonden partijen.