In ons lokale prostitutiebeleid kiezen we voor maximale barrières tegen mensenhandel en uitbuiting met verplichte intakegesprekken en bedrijfsplannen, een minimumleeftijd voor prostituees en een strafbaarstelling voor klanten van niet-vergunde prostitutiebedrijven. We houden bestuurlijk toezicht op de naleving van de vergunningsvoorwaarden in samenwerking en afstemming met de politie. We hebben ook aandacht mogelijkheden voor prostituees om “uit te stappen”.
Sinds 1 januari 2016 kent de stad Groningen nog één raamprostitutiegebied, de Nieuwstad, met in totaal 43 panden en 105 ramen. Per 31 maart 2019 is de tippelzone gesloten. Met outreachend werk intensiveren we contacten met (ex)tippelaars en zetten we ons in op toeleiding naar zorg. Per 1 februari 2019 is er een huiskamer geopend voor sekswerkers aan de A-kerkhof. Hier kan men terecht voor voorlichting, informatie en advies. Dat geldt zowel voor uitstappen uit de prostitutie als instappen in de prostitutie. Medio mei 2019 is het overweeghuis geopend, waar ex-tippelaars voor maximaal 3 maanden kunnen verblijven. Dit betreft een burgerinitiatief waarbij niet de hulpverlening centraal staat maar normalisatie en het opnieuw opbouwen van een ‘gezond’ netwerk. Dit wordt gedaan door inzet van daartoe opgeleide vrijwilligers.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Aantal bestuurlijke maatregelen in de vergunde prostitutie | 0 | 8 | 0 |
Aantal bestuurlijke maatregelen in de illegale prostitutie | 25 | 25 | 26 |
Wat wilden we bereiken in 2020?
- Een afname van de niet-vergunde en illegale prostitutie, onder andere door middel van een consequente toepassing van het handhavingsprotocol seksbedrijven 2018;
- Adequaat toezicht en handhaving op de vergunde branche en consequente toepassing van het handhavingsprotocol seksbedrijven 2018 bij constatering van overtredingen;
- Outreachend team en de huiskamerfunctie bestendigen.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- We hebben samen met politie ingezet op toezicht en handhaving van de niet vergunde en illegale prostitutie. Tijdens de lockdown als gevolg van de coronacrisis is er extra toezicht geweest op de niet vergunde prostitutie. Opvallend was dat er meer sekswerkers van buiten de Europese Unie werden aangetroffen en dat sekswerkers gebruik maakten van kamerhuur via Airbnb;
- We hebben toezicht gehouden en handhaving toegepast op de vergunde branche bij constatering van overtredingen;
- Vanwege de coronamaatregelen en een verbod op uitoefenen van contactberoepen, zoals sekswerk, is het prostitutiegebied Nieuwstad gedurende twee periodes gesloten geweest. Deze sluiting zorgde voor een ondersteuningsvraag op het gebied van het vinden van huisvesting en/of ander werk. De grootste vraag lag echter op het gebied van inkomensondersteuning. De zorgpartijen hebben sekswerkers veel ondersteuning geboden bij het aanvragen van inkomensondersteuning (TOZO).
Conclusie
- De verplichte intake levert een goede bijdrage aan het barrièremodel tegen mensenhandel. Het is tevens een belangrijk contactmoment om sekswerkers te informeren over de zorgmogelijkheden;
- Middels het prostitutiebeleid met de barrières mensenhandel willen we de branche zo goed als mogelijk reguleren. Maar het is een risicovolle branche waarin zich misstanden kunnen voordoen. Daarom blijft het van belang om toezicht en handhaving in te zetten op naleving van maatregelen. Het aantal bestuurlijke maatregelen legitimeert het blijvend handhaven;
- Ondersteuning van sekswerkers blijft een belangrijk aandachtspunt. De huiskamer vervult een duidelijke functie als prostitutie informatiepunt maar maakt het outreachend werk zeker niet overbodig. Ondersteuning bij het uitstappen uit de prostitutie blijkt niet eenvoudig en legitimeert een uitstapprogramma.