Deelprogramma 7.5: Verkeersveiligheid

7.5.1 Verkeersveiligheid

Met de groei van onze gemeente verandert ook het verkeer voortdurend. Groningen is populair bij bezoekers, toeristen en ondernemers. En de trek vanuit de regio is de laatste jaren behoorlijk toegenomen. Meer fietsers, e-bikes, (langere) bussen en auto's. Ook maken veel mensen gebruik van het openbaar vervoer. Het wordt steeds drukker en dit vraagt om duidelijke keuzes als het gaat om verkeersveiligheid. Ons doel is de verkeersveiligheid te verbeteren in de gemeente. We weten dat bij vrijwel alle verkeersongevallen het verkeersgedrag een rol speelt. We concentreren onze aanpak daarom niet alleen op het oplossen van verkeersonveilige situaties, maar ook op het aanbieden van een gevarieerd en aantrekkelijk verkeerseducatieprogramma en het voorkomen van risico's.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator(en)

Behaald 2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal verkeerseducatieprojecten op basisscholen

291

140

151

Aantal verkeerseducatieprojecten op het voortgezet onderwijs

39

55

28

Aantal verkeerseducatieprojecten buiten onderwijs om

87

95

11

Aantal aangepakte verkeersonveilige situaties

10

15

6

* Vanwege corona zijn er veel minder verkeerseducatieprojecten uitgevoerd.

Wat wilden we bereiken in 2020?

Het vergroten van de verkeersveiligheid doen wij door in de wijken en bij onze grotere verkeersprojecten een goede verkeersveiligheid altijd als uitgangspunt te nemen. Met name voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Wij blijven inzetten op het verbeteren van infrastructuur, het toepassen van verkeerseducatie en het inzetten op verkeershandhaving waarbij het van belang is dat al deze maatregelen op elkaar afgestemd moeten zijn.

Het verbeteren van de verkeersveiligheid doen we aan de hand van drie sporen:
Spoor 1: Het verbeteren van objectief aantoonbaar onveilige locaties;
Spoor 2: Samen met bewoners en wijken werken aan verkeersveiligheid;  
Spoor 3: Voorkomen van nieuwe onveilige situaties met proactief, risico-gestuurd beleid.

Vanuit de sporen 1 en 2 richten wij ons hoofdzakelijk op het aanpakken van knelpuntenlocaties en (fysieke) maatregelen om de directe leefomgeving van onze inwoners te verbeteren. Spoor 3 omvat een bredere aanpak waarbij we ons richten op het aanpakken van risico’s en risicogroepen waarbij we samenwerking zoeken met onze regionale en landelijke partners. Dit doen we onder meer aan de hand van verkeerseducatie via VerkeersWijzerGroningen/ Verkeer en Vervoer Beraad (VVB) en door aan de sluiten bij de landelijke aanpak vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).

In 2020 wilden we verschillende verkeersonveilige situaties aanpakken en een opzet maken voor de aanpak van de verkeersveiligheid vanaf 2020. Met de Provincie Groningen als regiotrekker van het SPV2030 wilden we een vertaalslag maken naar een regionaal uitvoeringsprogramma en met hen ook in gesprek gaan over het gerichter inzetten van verkeerseducatie-activiteiten.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door het nemen van maatregelen op zes locaties (Prinsesseweg, Verlengde Hereweg, Stadsweg-Kamilleweg, Stadsweg-P. Waijerstraat, Winschoterweg en Akeleiweg). De overige geplande maatregelen zijn in voorbereiding en worden naar verwachting in 2021 gerealiseerd;
  • Delen van kennis en ervaring opdoen samen met regionale en landelijke partners;
  • Opstellen van plannen op het gebied van gedrag en proactief, risico gestuurd beleid;
  • Werken onder regie van de Provincie Groningen aan een regionaal uitvoeringsprogramma vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030;
  • Overleggen met Veilig Verkeer Nederland;
  • Deelnemen aan het Verkeer- en Vervoerberaad van de Provincie Groningen en de Contactgroep Verkeersveiligheid van het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) waardoor we bijdragen aan de landelijke ontwikkeling van het verkeersveiligheidsbeleid;
  • Meewerken aan de uitvoering van provinciale gedragscampagnes met daarbij een focus op schoolgaande kinderen en oudere verkeersdeelnemers. De diverse campagnes zijn terug te vinden bij de Verkeerswijzer Groningen.

Conclusie

Met onze Aanpak Verkeersveiligheid zien wij verbeteringen in de verkeersveiligheid in onze gemeente. In 2020 hebben we net als in voorgaande jaren knelpunten aangepakt waardoor de kans op ongevallen en (ernstig) letsel verder afneemt. Ook onze aanpak van verkeerseducatie blijft succesvol en het aantal deelnemers wat hiermee bereikt wordt groeit nog steeds. Tegelijkertijd zien we dat blijvende inzet op verkeersveiligheid nodig blijft. Hierbij kijken we ook naar nieuwe manieren zoals focus op het wegnemen van risico's aan de hand van het SPV2030.

De coronacrisis heeft er in 2020 voor gezorgd dat de mobiliteit er anders uitzag dan de jaren daarvoor. Dit heeft ook gevolgen gehad op de verkeersveiligheid. Aanvankelijk maakten we minder verplaatsingen en dat resulteerde ook in minder verkeersongevallen. Vervolgens werd de fiets als vervoermiddel steeds populairder evenals de auto ten koste van het openbaar vervoer. Hoewel we constateren dat het totale aantal verkeersongevallen is afgenomen, zien we - met uitzondering van de fietsers - toch weer een toename van het aantal gewonden als gevolg van een verkeersongeval. Met name in de categorieën personenauto’s en brom-/snorfietsers is het aantal verkeersslachtoffers gestegen. In 2020 vielen er in onze gemeente bovendien drie dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49