Deelprogramma 7.4: Parkeren

7.4.2 Parkeerbedrijf

Parkeerbedrijf
Ons Parkeerbedrijf is primair belast met de uitvoering van beleidsmaatregelen op het gebied van parkeren. Het takenpakket van het Parkeerbedrijf omvat de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen, het aanbieden van parkeerplekken op straat (parkeerautomaten, opdrachtgever handhaving, vergunningverlening, onderhoud en exploitatie) en het aanbieden en onderhouden van fietsparkeerplekken in gebouwde voorzieningen. Ook het beheer en gebruik van de P+R terreinen valt onder regie van het Parkeerbedrijf.

Handhaving
Voor een goed werkend parkeerbeleid is parkeerhandhaving belangrijk. Daarmee willen we de gemeente toegankelijk houden en onveilige situaties voorkomen door zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar aanwezig te zijn in de wijk en nauw samen te werken met de politie. Wij treden op als mensen de regels overtreden en maken werk van het niet-betalen. Aan de hand van de geconstateerde betalingsbereidheid zetten wij onze parkeerhandhavers gericht in op locaties en tijdstippen. We handhaven de parkeerregels langs twee wegen: fiscaal (betaald parkeren) en via de Wet Mulder (foutparkeren). De hoogte van de naheffingsaanslag stellen we jaarlijks vast op basis van de kosten van de handhaving, waarbij het maximum wettelijk is bepaald. Door handhaving op foutparkeren stimuleren we de betalingsbereidheid en een betere bezetting van de parkeergarages.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Betalingsbereidheid bij betaald parkeren

90-95%

90-95%

90-95%

Aantal uren inzet parkeerhandhaving

-

40.500

40.500

Wat wilden we bereiken in 2020?

Het openen, in de markt zetten en exploiteren van de nieuwe parkeergarage onder het Forum was een belangrijke opgave voor 2020. Tegelijkertijd namen we ook de fietsenstalling Nieuwe Markt in gebruik. Daarmee hebben we een belangrijke locatie en extra capaciteit toegevoegd aan ons parkeerareaal en kregen we mogelijkheden de overlast van gestalde fietsen op straat in de oostelijke binnenstad te verminderen. Hoewel de afbouw van de entree van de fietsenstalling langer duurde dan gepland, is deze inmiddels wel afgerond.

Met de opening en exploitatie komen ook de verwachtingen en risico’s waar het gaat om ingroeitijd en gebruik; die monitoren we nauwgezet. De kosten voor de fietsenstalling Nieuwe Markt liggen hoger dan de kosten die we voor de inmiddels gesloten openbare fietsenstallingen Oude Boteringestraat en Peperstraat maakten.

Na een aanvankelijk goede start, betekenden de coronacrisis en het sluiten van Forum Groningen zelf een vrije val van de bezettingscijfers van zowel de parkeergarage als de fietsenstalling. Net zoals bij de andere parkeergarages kwam de exploitatie in de parkeergarage onder het Forum zwaar onder druk te staan. Het is nog maar de vraag hoe zich dit zal herstellen.

Qua onderhoud was de parkeerapparatuur van parkeergarage Damsterdiep in 2020 aan de beurt. Ook het onderhoud aan buurtstalling Bleekveld is bijna afgerond.

Tot slot zijn in 2020 de nieuwe Beleidsregels gehandicaptenparkeren vastgesteld.

Handhaving

In de eerste maanden van de coronacrisis lag onze focus op het aanspreken van mensen om zich te houden aan de landelijke maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. In deze periode hebben wij de parkeerhandhaving kortdurend gepauzeerd. Onze toezichthouders en handhavers traden wel op bij onveilige verkeer- en parkeersituaties. Eind april hebben wij de parkeerhandhaving weer geleidelijk op gang gebracht.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Vervangen van de parkeerapparatuur in de parkeergarage Damsterdiep waardoor bezoekers nu onder andere contactloos in- en uit kunnen rijden met hun bankpas of telefoon;
  • Begonnen met het plaatsen van extra laadpunten in de parkeergarage Station Europapark;
  • Vervangen van de verlichting in de buurtstallingen Coehoornsingel en Nieuwstraat door LED-verlichting;
  • Vervangen van het dek van de buurstalling Bleekveld in samenwerking met Nijestee en Stadsbeheer;
  • Vaststellen van de nieuwe Beleidsregels gehandicaptenparkeren;
  • Aankopen van de kelder van de oude V&D ten behoeve van het realiseren van de fietsenstalling Grote Markt;
  • Afronden van de afbouw van de entree van de fietsenstalling Nieuwe Markt;
  • Opstellen van nieuwe auto- en fietsparkeernormen die in 2021 worden afgerond;
  • Naast fiscale handhaving (niet betalen voor parkeerrechten) hebben wij handhavend opgetreden tegen fout geparkeerde voertuigen en in onveilige of overlastgevende situaties. Daarnaast hebben onze boa’s gecontroleerd op naleving van de venstertijden voor het laden en lossen in de binnenstad.

Conclusie

Binnen het gehele takenpakket van het Parkeerbedrijf (exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen, het aanbieden van parkeerplekken op straat en het aanbieden en onderhouden van fietsparkeerplekken in gebouwde voorzieningen) hebben we ook in 2020, ondanks de coronacrisis, weer grote stappen gezet. Onze parkeervoorzieningen zijn goed op orde. We blijven werken aan een bereikbare stad.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49