In de gemeente Groningen bieden wij verschillende vormen van parkeren aan. Buurtbewoners parkeren in buurtgarages (voor zover daar plek is) of op straat. Die buurtgarages bieden we (zoveel mogelijk) kostendekkend aan. Bezoekers van de stad parkeren op straat of in de parkeergarages. We bevorderen daarbij het gebruik van de parkeergarages: de prijs van een plek in een garage ligt over het algemeen lager dan die van een plek op straat. We willen graag dat forenzen en andere langparkeerders niet in onze wijken parkeren, maar zoveel mogelijk op P+R terreinen aan de rand van de stad. Die P+R terreinen zijn, zoals alle gemeentelijke voorzieningen, schoon, heel en veilig. Door het aanbieden van voldoende en goed vindbare fietsenstallingen (met en zonder toezicht) beperken we de overlast van geparkeerde fietsen op straat zoveel mogelijk.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Aantal parkeerplaatsen op P+R terreinen* | 4.000 | 4.200 | 4.070 |
Aantal wijken waarmee een parkeerplan is opgesteld | 2 | 6 | 1 |
Aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen | 150 | 300 | 310 |
Aantal laadpunten in gemeentelijke parkeergarages | 46 | 50 | 54 |
* Hoogkerk is exclusief het terrein bij Hotel Van der Valk (210 plaatsen).
Wat wilden we bereiken in 2020?
Na de gemeentelijke herindeling hebben we binnen onze (nieuwe) gemeente te maken met verschillen in regelgeving, vergunning(uitgifte), prijzen én beleid. De harmonisatie van dat beleid was een belangrijke opgave voor 2019 en 2020. Waar mogelijk hebben we de vergunningensystemen in (de voormalige gemeente) Haren inmiddels gedigitaliseerd en gezocht naar één uitgiftesystematiek.
Ook stelden we in de Parkeervisie (en het coalitieakkoord) vast dat de enige manier om de parkeerdruk op straat te reduceren de invoering van parkeerregimes is. Dat doen we in wijken waar de parkeerdruk hoog is en waar we nog geen parkeerregime hebben, maar ook in buurten waar bouwontwikkelingen een parkeerregime nodig maken. In die wijken zijn de gesprekken met bewoners in 2019 gestart. In 2020 verwachtten we maatregelen op straat te kunnen nemen om de parkeerproblemen op te lossen en de overblijvende openbare ruimte terug te geven aan andere functies van de straat. Deze trajecten zijn over het algemeen lang en intensief. Dat bleek bijvoorbeeld in de Indische Buurt, waar de invoering van betaald parkeren eind 2020 werd afgerond.
Tot op heden zijn we genoodzaakt de parkeeroverlast per wijk of buurt aan te pakken. Daarmee wordt het parkeerprobleem vaak verschoven en niet opgelost. Wijkvreemd verkeer en forenzen, maar ook bewoners van buurten waar parkeren al wel geld kost, weten de straten waar parkeren nog gratis is goed te vinden. Dat noemen we het waterbedeffect. Daarom hebben we de gemeenteraad voorgesteld parkeeroverlast in één keer aan te pakken. We beogen in één keer maatregelen te nemen in een aantal wijken. Zo voorkomen we het waterbedeffect: we lossen parkeerproblemen op en schuiven ze niet voor ons uit.
In buurten mét een parkeerregime waar het desondanks druk is optimaliseren we de vergunningensystematiek. Dat kondigden we in de parkeervisie al aan. Zo willen we in 2020 in verschillende wijken een quotum invoeren, zodat we nooit meer vergunningen uit kunnen geven dan we plekken hebben. Ook wilden we de tijdvensters in een aantal wijken rondom de binnenstad gelijktrekken aan het tijdvenster van de binnenstad. De overige vensters wilden we in 2020 ook gelijkschakelen, omdat door de verschillende tijdsvensters handhaving lastig en de situatie op straat voor burgers vaak onvoldoende helder is. Daaraan hebben we nog geen invulling gegeven.
Om elektrisch rijden te stimuleren, zijn we in 2019 (samen met de provincies Groningen en Drenthe) gestart met de concessie 1000 laadpalen waarmee in drie jaar tijd 400 extra laadpalen in onze gemeente geplaatst worden. Elke concessielaadpaal heeft twee oplaadpunten, aan één laadpaal kunnen 2 elektrische voertuigen laden. In onze parkeergarages zijn we wat voorzichtiger met het plaatsen van laadpunten: we zien namelijk dat de bestaande laadpunten nog niet optimaal gebruikt worden. Bovendien brengt ieder laadpunt kosten met zich mee. Daarom zijn we hierin meer vraagvolgend dan op straat.
In 2020 wilden we de eerste grote gemeente zijn die aan dynamic pricing doet: een variabele prijs voor een parkeerplek in combinatie met moderne parkeergeleiding (sensoren + app). Vanwege de coronacrisis hebben onze prioriteiten echter elders gelegen.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Realiseren van 160 laadpunten in de openbare ruimte;
- Afsluiten van een concessie met Allego ten behoeve van onze openbare laadinfrastructuur;
- Vaststellen van onze Visie openbare laadinfrastructuur Groningen 2025;
- Vaststellen van een plankaart en verzamelverkeersbesluit laadpalen om het proces van aanvraag tot realisatie met de helft van de tijd te versnellen (2.672 plekken zijn aangewezen als potentiële laadpaal locatie);
- Vragen om wensen en bedenkingen van de gemeenteraad op het plan om in een groter gebied in de stad in één keer betaald parkeren in te voeren om zo de parkeeroverlast te reduceren;
- Invoeren van een quotum in Binnenstad Oost om daarmee de parkeerdruk omlaag te brengen;
- Digitaliseren van de aanvraag bewonersvergunningen Haren;
- Afronden besluitvorming parkeermaatregelen in de Indische Buurt.
Conclusie
Wij hebben onze duurzame ambities vormgegeven met de vaststelling van onze Visie openbare laadinfrastructuur Groningen 2025, de plankaart laadpalen en de concessieovereenkomst met Allego. Bovendien blijven we ons inzetten om de parkeerdruk in de gemeente beheersbaar te houden (door parkeerregulering in te voeren) en verder naar beneden te brengen met behulp van het instrumentarium dat betaald parkeren ons biedt zoals het instellen van een quotum voor het maximale aantal uit te geven vergunningen.