Deelprogramma 6.2: Deelname aan cultuur

6.2.2 Een leven lang cultuur

In Groningen krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen met behulp van kunst en cultuur. Cultuuronderwijs is daarbij essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. We bevorderen daarnaast actieve cultuurparticipatie omdat dit bijdraagt aan het welzijn van onze inwoners en het de sociale cohesie bevordert.

Voor de bibliotheek hebben we een uitvoeringsbeleid ontwikkeld voor een brede doelgroep met laaggeletterden en jeugd als speerpunt.

We willen dat de inwoners kennis hebben van de geschiedenis van Groningen om bewustzijn te creëren over onze identiteit in zowel het verleden als het heden.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal bezoekers Forum Groningen

-

1.300.000

1.621.378*

Aantal uitleningen bibliotheek

-

825.000

680.843**

Aantal leden bibliotheek

46.000

45.000

49.894

% Groningers dat wekelijks naar OOG kijkt

45%

45%

-***

Aantal bezoekers Noordelijk Scheepvaartmuseum

34.725

37.500

8.556

Aantal gehonoreerde projecten Plusregeling amateurkunst (en uitputting budget)

43

35

31

Aantal bereikte leerlingen in het basisonderwijs met CMK

8.000

10.000

9.336

% deelnemende scholen aan CMK

69%

90%

62%

Aantal scholen in het VO met de Cultuurkaart

10

10

10

* Het nieuwe Forum heeft ondanks corona veel meer bezoekers gehad dan verwacht. De eerste drie maanden trok het Forum al 1 miljoen bezoekers.  
 ** Het aantal uitleningen bleef wel achter vanwege corona.
 *** Dit onderzoek wordt eens in de twee jaar uitgevoerd, in 2020 heeft het niet plaatsgevonden .

Wat wilden we bereiken in 2020?

  • We wilden nog meer scholen stimuleren om muziek onderdeel te laten zijn van het curriculum;
  • We wilden kinderen in het basisonderwijs in aanraking brengen met theater en kunst;
  • We wilden cultuureducatie op scholen in Haren en Ten Boer verder stimuleren;
  • We wilden basisschoolkinderen kennis laten maken met verschillende kunstdisciplines.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • Er zijn online netwerkbijeenkomsten en een muziekcongres georganiseerd, ter bevordering van de muzikale deskundigheid van leerkrachten;
  • In 2020 stonden 108 voorstellingen geprogrammeerd voor 2.532 leerlingen, waarvan 59 zijn doorgegaan voor 1.023 leerlingen. Er waren ook 67 excursies geprogrammeerd voor 1.450 leerlingen, hiervan konden er 60 doorgaan met 1.345 leerlingen;
  • Ten Boer; De Rijdende Popschool heeft door de bemiddelingsrol van de cultuurcoach een goede relatie met het onderwijs opgebouwd. Drie scholen uit Ten Boer zijn gaan meedraaien met het cultuurmenu Groningen;
  • Haren; De scholen zijn goed aangehaakt op Cultuureducatie met Kwaliteit maar de samenwerking met de lokale culturele omgeving verdiende aandacht. De komende periode worden de verschillende partijen bij elkaar gezet en kijken we hoe we hier een boost aan kunnen geven.

Conclusie

Scholen zijn het afgelopen jaar meerdere periodes dicht geweest. In de periode dat er wel weer fysiek les kon worden gegeven gaven zij veelal geen prioriteit aan cultuur. Voorstellingen op school zijn geannuleerd en excursies uitgesteld. Tegelijkertijd hebben scholen flink geïnvesteerd in digitale kennis. Niet eerder kreeg K&C zoveel vragen over mediawijsheid en online kunstbeleving. Ook instellingen als SPOT en het NNO zorgden voor online aanbod. De Steeg bood lessen over theater aan op scholen ter vervanging van uitgevallen docenten.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49