Bijdrage verbonden partijen
MartiniPlaza BV |
Relevante beleidsinformatie | Coronacrisis De Coronacrisis heeft over geheel 2020 voor met name de MartiniPlaza Exploitatie B.V. ingrijpende gevolgen gehad. De geplande programmering is vanaf maart 2020 geheel stilgelegd als gevolg van de overheidsmaatregelen rondom Corona. Desalniettemin zijn er inkomsten gegenereerd die vooraf niet voorzienbaar waren. In MartiniPlaza is begin november een Coronateststraat ingericht waarvoor met de Rijksoverheid een contract is gesloten. De zomerperiode is gebruikt voor nieuwe concepten. Zo waren er een theater zomerschool en een laser event. Beide activiteiten trokken respectievelijk 70 deelnemers en zo’n 4.000 bezoekers. In het vroege najaar was er een (theater) programmering waarbij concepten op anderhalve meter ingezet werden. Ook deze waren onverwacht succesvol.
Het beleid is dat er gekozen is voor continuïteit. De werkgelegenheid van het vaste teamwas voor 2020 gegarandeerd. Tijdelijke contracten zijn niet verlengd en de flexbezetting heeft in deze periode vrijwel op non-actief gestaan. Een en ander uiteraard afhankelijk van de orderportefeuille. Verder is er sprake geweest van een herorganisatie van taken en zijn vacatures niet vervuld. In de tussentijd zijn concepten aangepast, nieuwe ontwikkeld en is er intensief contact met opdrachtgevers en producenten. De verwachting is dat MartiniPlaza, door snel op de situatie te reageren, slechts een beperkt negatiefbedrijfsresultaat zal realiseren.
Voor MartiniPlaza Vastgoed B.V. heeft dit tot gevolg gehad dat het onderhoud aan de panden en de geplande upgrading daarvan nauwelijks enige doorgang hebben kunnen vinden. Wel zijn geplande Meerjarig Onderhoudsplan(MJOP)-2projecten (2017-2020) versneld afgerond. MJOP 2021-2040 Wij hebben opdracht gegeven een inventarisatie uit te laten voeren naar de kwaliteit van de panden, de installaties en de terreinen van MartiniPlaza Vastgoed B.V. met als doel een Meerjarig onderhoudsplan (MJOP) 2021-2040 te ontwikkelen met daarin per jaarschijf de benodigde onderhoud- en investeringsbehoefte. Hierdoor wordt op proactieve wijze inzicht verkregen in de totale onderhoudsbehoefte van MartiniPlaza Vastgoed B.V. in deze periode, de bijbehorende kosten, de planning en mogelijke fasering daarvan. Momenteel wordt de toekomstige onderhoudsbehoefte van MartiniPlaza in kaart gebracht (MJOP 2021-2040) als opmaat naar een regulier structureel onderhoudsprogramma. De uitkomst wordt uw raad tegelijk met de evaluatie MJOP-2 later dit jaar gepresenteerd. Gemeentelijke visie op MartiniPlaza MartiniPlaza toekomstbestendig maken voor de lange termijn, vraagt keuzes van de aandeelhouder rond vastgoed en profiel. Daartoe heeft U op 29 april 2021 een gemeentelijke visie voor MartiniPlaza vastgesteld als uitgangspunt voor vervolgonderzoek naar de toekomst van MartiniPlaza. Deze visie benadrukt de economische, dynamische en publieke waarde van MartiniPlaza voor de stad en regio Groningen, en ziet met name kansen voor de zakelijke markt en de topsport. In een volgende fase kan de visie worden uitgewerkt in een concrete blauwdruk voor de toekomst, ‘MartiniPlaza 3.0’. |
---|
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Budget achterstallig onderhoud Het achterstallig onderhoud waarvoor de gemeenteraad in 2014 12 miljoen euro ter beschikking heeft gesteld, is in 2020 afgerond. Net als in het verleden hebben wij een extern bureau gevraagd hierover een rapport op te leveren teneinde uw raad te informeren over de resultaten. Dit rapport wordt later in 2021 opgeleverd, samen met het MJOP 2021-2040 en de uitwerking van de gemeentelijke visie.
Daarmee is de problematiek van het achterstallig onderhoud in brede zin niet verdwenen. Door onder meer tijdsverloop (we zijn inmiddels zes jaar verder) en het feit dat het MJOP 1+2 voornamelijk geënt waren op ‘veiligheid en continuïteit’ (en niet op de functionaliteit van de gebouwen), ontstaatvoortdurend nieuw achterstallig onderhoud. Wij kiezen er bewust voor om de dit probleem integraal en in samenhang met de uitwerking van de nieuwe gemeentelijke visie en het nieuwe MJOP 2021-2040 op te lossen.
Schade als gevolg van werkzaamheden Zuidelijke Ringweg Het is inmiddels bekend dat een nieuw risico is ontstaan door de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg. Door het verlagen van de waterstand zijn er verzakkingen opgetreden met gevolgen voor de leidingen, afvoer, riool en bekabeling onder het gebouw. De geschatte schade bedraagt momenteel 2,7 miljoen euro. Dit is een verzekeringskwestie en zal niet direct leiden tot extra kosten. |
---|
Groninger Archieven |
Relevante beleidsinformatie | Beleidsperiode 2021-2024 In de beleidsperiode 2021-2024 worden de bestaande beleidslijnen verder uitgebouwd. De functie van de Groninger Archieven verschuift naar een brede publieksinstelling met als doel om de geschiedenis van stad en provincie onder de aandacht te brengen. Door publieksprojecten en publieksparticipatie wordt de verbinding gelegd tussen het onderzoek dat in de archieven wordt gedaan en de groeiende belangstelling in regionale geschiedenis. Ontwikkelingen De wijziging van de Archiefwet en het uittreden van het Rijk uit de Gemeenschappelijke Regeling (GR) in 2024 zullen het beleid tot 2025 bepalen. Door het uittreden van het Rijk uit de GR zal voor 2024 één of meerdere partijen tot de GR moeten toetreden. Daarnaast werkt Groninger Archieven (GA) nauw samen met het in ontwikkeling zijnde Museum aan de A (MadA). Vanaf 2023 worden er jaarlijks grote presentaties gegeven, daarbij participeert GA ook in het programma van het MadA. |
---|
Beleidsrisico | De Groninger Archieven zijn voor de opbrengsten voor het grootste deel afhankelijk van de bijdragen van de gemeente en het Rijk. Bezuinigingen van deze partijen kunnen invloed hebben op de opbrengsten en het realiseren van de beleidsdoelen. |
---|
Voor meer informatie over de verbonden partijen zie paragraaf 6: Verbonden partijen.