We willen de levendigheid van de gemeente bevorderen en daarmee meer bezoekers trekken. Samen met de binnenstadondernemers streven we naar een aantrekkelijk aanbod van winkels, horeca, markten, evenementen, festivals, congressen, gastvrijheidsacties en verrassende (winkel- en horeca-) concepten. Voor bezoekers is levendigheid en beleving steeds belangrijker. Ondernemers spelen hier goed op in door steeds gerichter publiek aan te trekken, waardoor de programmering steeds verder naar ondernemers verschuift. Wij moedigen hen daarin aan, betalen voor een deel mee en blijven verantwoordelijk voor de grote lijnen en de beleidskaders. Ondernemers en gemeente werken samen en stemmen af in het overlegplatform 'Binnenstadmanagement’ en met andere partners zoals de Groningen City Club (GCC), Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Ambulante handel en Marketing Groningen.
Wat wilden we bereiken in 2020?
In de begroting 2020 schreven we dat levendigheid en beleving steeds belangrijker zijn voor de bezoeker. Samen met de binnenstadondernemers streven we naar een aantrekkelijk aanbod aan winkels, horeca, markten, evenementen, festivals, congressen, gastvrijheidsacties en verrassende (winkel- en horeca) concepten. Het ultieme doel, geformuleerd door de partijen van het programma Gastvrij Groningen, is dat Groningen de meest aantrekkelijke stad van Nederland wordt.
Sinds de uitbraak van het coronavirus begin 2020 is de samenwerking met de binnenstadondernemers in een ander daglicht komen te staan. Daar waar we aanvankelijk meer reuring wilden om meer bezoekers (en daarmee geldstromen) aan te trekken, werd veiligheid ineens topprioriteit. In onze brief ‘Impact coronavirus op onze economie’ van november 2020 informeerden wij de gemeenteraad daarover.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- In samenwerking met stakeholders zoals de GCC, KHN en politie hebben we geanticipeerd op het op- en afschalen van maatregelen die het openbare leven beperken. Een voorbeeld is de manier waarop we de toegang tot de winkelgebieden in de binnenstad hebben gereguleerd met loopstromen (loopstrepen en stewards), fietsroutes en het terugdringen van obstakels (geparkeerde fietsen, uitstallingen);
- We hebben het ‘anderhalve-meter loket’ in het leven geroepen om zo goed mogelijk met horecaondernemers mee te denken binnen de mogelijkheden van de verleende vergunningen. Terrassen kregen tijdelijk extra ruimte in de openbare ruimte en horecabedrijven met meerdere zalen kregen toestemming om onder voorwaarden per zaal dertig personen te ontvangen;
- We boden financiële ondersteuning door tien lokale maatregelen waaronder het gedeeltelijk kwijtschelden van precario voor terrassen en het bieden van maatwerk bij uitstel van betaling bij huurovereenkomsten;
- We hebben een tijdelijk budget beschikbaar gesteld om nieuwe verdienmodellen, initiatieven en noodmaatregelen mogelijk te maken;
- Om te veel drukte te voorkomen hebben we gekozen voor een sobere winterprogrammering. Zo heeft Winter Welvaart een virtuele uitwerking gekregen. In de zomer hebben we met de Groningse zomer een programmatische aanpak gehanteerd gericht op het spreiden van bezoekers;
- We hebben het online Warenhuis Groningen een sterke (financiële) impuls gegeven, het initiatief van de GCC in samenwerking met Zupr en Dropper. Voor ondernemers de kans zich online te profileren en hun producten online te verkopen.
Conclusie
De doelen zoals beschreven in de Gemeentebegroting 2020 hebben we gedeeltelijk behaald. We hebben ondernemers ondersteund in het opzetten van projecten en activiteiten, maar dan vanuit een volledig ander perspectief. Het ging daarbij niet langer om het stimuleren van meer binnenstadbezoek, meer levendigheid, beleving en reuring, maar om lokale activiteiten die noodzakelijk en/of mogelijk waren tegen de achtergrond van de gevolgen van het coronavirus.
Overigens is het winkellandschap (met name in de binnenstad) al langere tijd aan het veranderen. We zagen dat het coronavirus een aantal bestaande trends versnelt. We noemen hier marges die onder druk staan, concurrentie met fast fashion ketens en de toename van internetaankopen. Verwacht wordt dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de binnenstad zal toenemen, met leegstand tot gevolg. Door de dempende maatregelen van het kabinet is dit vooralsnog niet zichtbaar in de cijfers.