Met onze kennisinstellingen en de aanwezige kennisintensieve en innovatieve bedrijven bouwen we Groningen verder als economische regio van betekenis in het Europa van nu en straks. Dat vraagt om meer internationaal georiënteerde activiteit en een scherpe profilering.
Wat wilden we bereiken in 2020?
Marketing Groningen heeft in 2019 een propositie ontwikkeld om het economisch profiel van Groningen samen met onze partners verder en beter uit te dragen. In 2020 wilden we hiermee verdergaan. Ten aanzien van internationalisering vanuit economisch perspectief wilden we onze krachten bundelen met onze partners en (nog) meer vraaggericht werken. International Welcome Center North (IWCN) wilde zich onder andere meer richten op MKB, het aanjagen van het Make it in the North project, en het verbeteren van het internationale startupklimaat.
Wat hebben we hier voor gedaan?
- Er zijn een aantal succesvolle lobby’s opgezet en uitgevoerd om te komen tot nieuwe (Europese) fondsen voor innovatieve projecten, zoals het Just Transition Fund (JTF);
- We hebben intensiever samengewerkt met de Noord-Duitse steden en vertegenwoordigers van de Scandinavische landen om samenwerkingen op te kunnen zetten rondom de kenniseconomie, onder andere rondom het thema waterstof;
- In samenwerking met onder andere de akkoordpartners, IWCN, Koninklijke Metaalunie en VNO-NCW is het Make it in the North project verder opgezet voor Noord-Nederland met Engelstalige banen, informatie en online careerevents;
- In 2020 is het programma Startup Visa Groningen opgezet om innovatieve startups naar Groningen krijgen;
- De nieuwe Brexit office heeft 3.500 Britten een werk- en verblijfsvergunning verstrekt in Noord-Nederland;
- Landelijk werken Groningen en Leeuwarden samen om Noord-Nederland beter op de kaart te zetten. Hiervoor is onder andere gestart met Nederlandse branding voor talent, een pilot carrièrebeurs voor talent in Boston en is gestart met het opzetten van een platform voor internationaal talent, dat regionale invulling en verbinding krijgt.
Conclusie
In 2020 zijn een aantal samenwerking- en profileringsprojecten ontwikkeld en uitgevoerd op het gebied van kennis en innovatie, veelal op internationaal niveau. Voor het aantrekken en behouden van internationale bedrijven en talenten worden volop activiteiten uitgevoerd, wat resulteert in een toename van internationalisering van bedrijven, leefomgeving en de daarvoor benodigde faciliteiten. Het welkomstbeleid kent verschillende effectieve projecten, zoals IWCN en Make it in the North, maar ook nieuwe projecten zoals de virtual Groningen game en een landelijke aansluiting met de NL Talent Coalition. IWCN werkt inmiddels voor 245 klantbedrijven, geeft support aan circa 6.000 online bezoekers en geeft jaarlijks 2.000 werk- en verblijfsvergunningen uit. De gevolgen van het coronavirus hebben behoorlijk veel invloed gehad op Marketing Groningen doordat veel campagnes niet of in aangepast vorm doorgingen, en er minder opdrachten kwamen. Dit betekent voor Marketing Groningen dat ze hebben moeten bezuinigen. Het economisch profiel wordt verder uitgewerkt, maar heeft hierdoor ook vertraging opgelopen.