Programma 3: Onderwijs

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2020

Verschil

Lasten

03.1 Onderwijskansen

28.014

29.924

27.297

2.627

03.1.1 Kansen en kwaliteitsbewaking

6.443

7.244

6.042

1.202

03.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

215

211

155

56

03.1.3 Volwasseneneducatie

2.358

2.499

2.575

-75

03.1.4 Onderwijshuisvesting

16.899

18.010

16.578

1.432

03.1.5 Talentontwikkeling

2.099

1.959

1.947

12

03.2 Voorkomen schooluitval

3.381

3.385

3.293

93

03.2.1 VSV en Leerplicht

1.847

1.851

1.800

51

03.2.2 Leerlingenvervoer

1.534

1.534

1.493

41

Totaal Lasten

31.395

33.309

30.589

2.719

Baten

03.1 Onderwijskansen

7.603

9.249

11.024

1.775

03.1.1 Kansen en kwaliteitsbewaking

3.432

3.724

3.963

239

03.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

0

0

0

0

03.1.3 Volwasseneneducatie

2.358

2.499

2.575

75

03.1.4 Onderwijshuisvesting

1.764

2.980

4.430

1.450

03.1.5 Talentontwikkeling

48

46

57

11

03.2 Voorkomen schooluitval

989

989

1.011

22

03.2.1 VSV en Leerplicht

989

989

989

-1

03.2.2 Leerlingenvervoer

0

0

22

22

Totaal Baten

8.592

10.238

12.035

1.797

Totaal Saldo voor bestemming

22.803

23.071

18.554

4.517

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3519

3.065

3.065

0

Totaal onttrekkingen

1.121

475

475

0

Totaal saldo na bestemming

25.201

25.661

21.144

4.517

Financiële toelichting

3.1 Onderwijskansen

Lasten

Baten

Saldo

(Bedragen x 1.000 euro)  

2.627

1.775

4.402

Onderwijshuisvesting (V 1,3 miljoen euro)
Wij hebben het pand aan de Woldweg 7 en het pand aan de Beatrixlaan 1 verkocht. Deze verkopen waren niet begroot in 2020.

Kapitaallasten Onderwijshuisvesting (V 547 duizend euro)
Het voordeel op de kapitaallasten wordt enerzijds verklaard doordat met name vanuit de voormalige gemeenten Haren en Ten Boer investeringsprojecten later dan begroot worden gerealiseerd, effect is  1,1 miljoen euro. Hiertegenover staan hogere kapitaallasten doordat projecten eerder dan begroot zijn gerealiseerd (286 duizend euro). In het verleden is incidenteel bouwrente op projecten niet meegenomen in het investeringskrediet, dat is niet in overeenstemming met de financiële verordening, in 2020 is eenmalig 318 duizend euro aan bouwrente in de exploitatie verantwoord. Voor huidige projecten wordt de bouwrente meegenomen in het krediet.

School Meerstad en MFA de Wijert  (V 534 duizend euro)
De bouw van de school Groene Wei in Tersluis en de multifunctionele accommodatie (MFA) De Wijert zijn nog onderhanden. De intensiveringsmiddelen zijn vanaf 2019 toegekend. De gymzaal van MFA De Wijert is in 2020 gereed gekomen, we verwachten dat het schoolgebouw in 2021 gereed komt. We beginnen derhalve voor de gymzaal in 2021 met afschrijven en voor het schoolgebouw in 2022. De Groene Wei is naar verwachting in 2022 gereed, vanaf 2023 wordt hier op afgeschreven.

Programma onderwijshuisvesting (V 134 duizend euro)

We hebben de wettelijke taak om huisvesting te verzorgen voor scholen in het primair en secundair onderwijs. In dit kader worden aan scholen beschikkingen afgegeven om werkzaamheden uit te voeren aan de schoolgebouwen. Omdat voor 870 duizend euro aan beschikkingen is doorgeschoven naar 2021 is een voordeel ontstaan. Hiertegenover staan niet begrote uitgaven voor 148 duizend euro, omdat beschikkingen uit voorgaande jaren niet zijn begroot, maar wel uitgekeerd.
Daarnaast is een nadeel van 217 duizend euro ontstaan omdat beschikkingen als krediet zijn aangevraagd, maar als onderhoud zijn te kwalificeren. Tot slot heeft een wijziging in de systematiek betreffende de gymvergoedingen plaatsgevonden. De gymvergoedingen worden met ingang van 2020 vooraf betaald in plaats van achteraf. Dit betekent dat in 2020 zowel de vergoedingen over 2019 als 2020 zijn verantwoord, een nadeel van 348 duizend euro. Door nog wat kleine verschillen is per saldo sprake van een voordeel van 134 duizend euro.

Corona-effecten (V 430 duizend euro)
Het voordeel kent diverse oorzaken. Zo zijn de uitgaven op de kwaliteitsbewaking kinder- en gastopvang 203 duizend euro lager, omdat niet alle geplande inspecties door de GGD konden worden uitgevoerd. Ook is de geplande uitbreiding van de inspecties door de coronacrisis uitgebleven.

Daarnaast hebben we een voordeel van 208 duizend euro op de kosten van de organisatie van 24-uurs noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep.

 Mede door het relatief laag aantal besmettingen in Groningen, hebben weinig ouders gebruik gemaakt van deze noodopvang. Dit zelfde beeld zie we ook bij de voorschoolse peuteropvang. De voorschoolse peuteropvang heeft een beperkt aantal aanvragen van ouders voor teruggave eigen bijdrage ontvangen. De lasten zijn daardoor 99 duizend euro lager dan de rijksvergoeding.
Tijdens de coronacrisis hebben we laptops aangeschaft om het volgen van onderwijs op afstand voor alle kinderen mogelijk te maken. Een deel van deze kosten hebben we via externen terug ontvangen, per saldo resteert een nadeel van 80 duizend euro.

Voorschoolse en vroegschoolse voorzieningen (V 556 duizend euro)
Het voordeel wordt grotendeels veroorzaakt door de dempende factor van de coronamaatregelen. Daarnaast zien we dat het aantal kinderen en het aantal afgenomen uren achterblijft op onze ambities.

Kwaliteitsbewaking kinder- en gastopvang (V 150 duizend euro)
We zien een structureel voordeel van 150 duizend euro op het budget kwaliteitsinspecties op de kinder- en gastouderopvang (uitgevoerd door de GGD), met name doordat er sprake is van een hogere uitkering van het Rijk.

Onderwijsachterstandenbeleid (V 209 duizend euro)
Door de hogere Rijksbijdrage voor Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) hebben we minder gemeentelijk geld hoeven in te zetten, dit geeft een voordeel van 209 duizend euro.

Overige verschillen (V 542 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 542 duizend euro. Aan dit voordeel liggen diverse redenen ten grondslag. Zo hebben we minder schade aan schoolgebouwen gehad en hebben we verzekeringsuitkeringen ontvangen, die niet waren begroot. Ook zijn de uitgaven natuur- en duurzaamheid educatie lager dan verwacht.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49