Paragraaf 6: Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regelingen

Gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen Drenthe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar vervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau de volgende doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2021 zijn werkzaamheden wil verrichten:

  • Ontsluiting van landelijk gebied;
  • Bereikbaarheid van steden, instellingen en voorzieningen;
  • Streven naar groei reizigers en reizigersinkomsten;
  • Verduurzaming van het OV-aanbod;
  • Bijdrage aan maatschappelijke mobiliteitsvraagstukken.

Relatie met programma

7. Verkeer

Deelnemende partijen

Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen.

Bestuurlijk belang

De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigd door drie collegeleden.

Financieel belang

De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2020 was 15,5 miljoen euro en op 31 december 2020 17,6 miljoen euro.
Het vreemd vermogen bedroeg op 1 januari 2020 11,8 miljoen euro en op 31 december 2020 13,5 miljoen  euro.

Financieel resultaat

Het resultaat over 2020 bedroeg 316 duizend.

Financiële risico’s

Het gevoerde beleid past binnen de financiële kaders die het OV-bureau hanteert. Deze zijn vervat in de ‘Notitie risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022’. Op basis van die kaders is in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de Begroting 2020 van het OV-bureau in beeld gebracht dat de minimaal benodigde weerstandscapaciteit op basis van de risico's 4,8 miljoen euro bedraagt en de verwachte weerstandscapaciteit per 31 december 2020 (na resultaatbestemming 2020) € 9,7 miljoen euro. Dat lijkt dus voldoende en dat maakt het risico voor de gemeente beperkt.
Een extra risico zijn wel de gevolgen van Corona. Hiervoor is in 2020 een bestemmingsreserve COVID 2019 gevormd om een deel van de verwachte nadelen in 2021 op te vangen. Dus extra buffer naast weerstandsvermogen. In 2021 zijn de kosten van de uitvoering van de dienstregeling verlaagd door 5% op het voorzieningenniveau te besparen en is de beschikbaarheidsvergoeding vanuit het Rijk doorgetrokken (op dit moment door het Rijk toegezegd tot en met het derde kwartaal). De vervoerder heeft na het verlies van 2020 een nul-rendement in 2021. Een eventueel tekort komt voor rekening van de decentrale overheid (in Groningen en Drenthe dus het OV-bureau).
In 2022 is, bij uitblijven van extra Rijkssteun, de verwachte uitdaging het oplossen van een tekort op de opbrengsten van 9 miljoen euro. Voor het oplossen hiervan is het voorstel om nog eens 3 miljoen euro op de dienstregeling te bezuinigen (bovenop de aanpassingen die al per 2021 zijn ingevoerd) en 6 miljoen euro door een extra financiële bijdrage van de overheid. Door naar verwachting oplopende reizigersaantallen loopt het tekort op de opbrengsten terug naar 2 miljoen euro in 2025. De gemeente Groningen draagt 21 % van de tekorten.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49