Deelprogramma 9.3 Leefkwaliteit

9.3.2 Gezond, veilig en duurzaam leven

Het is belangrijk dat onze inwoners gezond, veilig en duurzaam leven. De openbare ruimte speelt hierin een grote rol met een groene inrichting. Onze fietsinfrastructuur verleidt een groot deel van onze inwoners tot bewegen. We willen de verleiding tot bewegen in de openbare ruimte vergroten. Naast bewegen is ook gezonde voeding een belangrijk aspect voor een gezond, veilig en duurzaam leven. In de openbare ruimte kunnen inwoners gemakkelijk door verschillende vormen in aanraking komen met gezond voedsel. Het zijn tevens plekken waar bewoners elkaar ontmoeten, samen nieuwe initiatieven ontplooien en daarmee bijdragen aan de sociale cohesie in wijken en dorpen.

Wat wilden we bereiken in 2020?

We wilden een betere regie voeren op voedselstrategie. Daarin is aandacht voor het verkorten van de voedselketen en leggen we ook focus op het verbinden van producenten, horeca en consumenten. Onze inwoners wilden we betrekken bij een gezonde en duurzaam gebruik van de directe leefomgeving.
We wilden een schone en veilige bodem die past bij de gebruiksfunctie. activiteiten in de ondergrond mogen niet tot maatschappelijk onacceptabele effecten leiden.
We wilden een verdere afname van verkeerslawaai in de gemeente. Tevens willen we een goed akoestisch binnenklimaat in (toekomstige) woningen langs drukke wegen waarborgen.
We hebben ons voorbereid op de invoering van de Omgevingswet.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We zijn gestart met het opstellen van de voedselagenda, waarbij we onder andere  kernwaarden van Healthy Ageing als uitgangspunt hanteren;
  • Het project Reframe, een Interreg North Sea Region project, voortgezet. We hebben verschillende activiteiten uitgevoerd zoals het maken van een website Het verhaal van voedsel en een online serie kookprogramma’s waarin groenten centraal staan voor basisscholen;
  • Een Europese subsidie binnengehaald met het Europese project Foodtrails Horizon 2020, waarin we samen met 11 Europese steden werken aan nieuwe voedselsystemen en daarmee de beschikbaarheid van gezond en duurzaam voedsel voor iedereen bereikbaar maken;
  • Operatie Steenbreek acties en andere groene participatieacties voortgezet. Zo zijn er meer dan 600 geveltuinen met een totale lengte van 2,5 kilometer aangelegd, meer dan 500 regentonnen verstrekt en hebben meer dan 350 inwoners een subsidieaanvraag ingediend waarmee een oppervlakte van 9.000 m2 aan groene daken is gerealiseerd;
  • Zorg gedragen voor nazorglocaties en het beschermen van de bodem;
  • Het 3D model van de ondergrond als project uit het uitvoeringsprogramma bodem en ondergrond 2015-2020 doorontwikkeld;
  • Een start gemaakt met uitvoering van de sanering voormalige stortplaats Woltersum;
  • Een conceptnota bodembeheer vastgesteld;
  • Het Actieplan wegverkeerslawaai 2018-2023 uitgevoerd;
  • Stil asfalt bij groot wegonderhoud en nieuwe ontwikkelingen toegepast;
  • Gevelisolatieprojecten met subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd;
  • Een tussentijdse evaluatie van de uitvoering van het Actieplan wegverkeerslawaai opgesteld waarbij ook de situatie in de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren is betrokken;
  • De Wet geluidhinder bij nieuwe ontwikkelingen zorgvuldig toegepast.

Conclusie

We hebben gemerkt dat corona impact heeft gehad op de voortgang van een aantal geplande activiteiten. Het opstellen van bijvoorbeeld de voedselagenda heeft vertraging opgelopen. We zien dat de betrokkenheid bij groenparticipatieprojecten is toegenomen. We zijn tevreden over de gerealiseerde boom- en geveltuinen en de groene daken die via de subsidieregeling zijn mogelijk gemaakt. Het was helaas niet mogelijk het jaarlijkse appelfeest vanuit Eetbaar Groningen te organiseren.
Met de activiteiten uit het actieplan wegverkeerslawaai liggen we op koers. Het monitoren van geluid bij onder andere evenementen en horeca en het adviseren hierover om klachten te voorkomen is vanwege corona nagenoeg stil komen te liggen. We zijn tevreden met de start van de sanering van de voormalige vuilstort die na een lange periode van voorbereiding en uitgebreid participatietraject met omwonenden tot stand is gekomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49