Deelprogramma 11.2: Communicatie met de burger

11.2.1 Faciliteren (digitale) informatievoorziening

Digitale informatie verstrekken we vooral via de gemeentelijke website en onze digitale (gebieds)nieuwsbrieven. De website van Groningen is een 'toptakenwebsite', met die producten waar de burger om vraagt en geschreven in gewoon Nederlands. Gemakkelijk te vinden, goed te begrijpen en ook toegankelijk voor mensen met een beperking. Online communiceren we via sociale media: Twitter, Instagram, Facebook en WhatsApp. We blijven onze digitale informatievoorziening verbeteren, zodat we aansluiten bij de digitalisering van de maatschappij.

Zie beleidsveld 11.1.1: regie op dienstverlening indicator "klanttevredenheid digitale dienstverlening Internet".

Wat wilden we bereiken in 2020?

In onze externe communicatie willen we de burger meer laten zien en horen, zodat zichtbaar is op welke manier het werk van de gemeente hen raakt en helpt. Dit betekent meer verslaggeving vanuit de gemeentelijke gebieden, waarbij we bewoners én gemeente aan het woord laten. We spiegelen richting de gemeentelijke organisatie wat er leeft bij onze inwoners en brengen het burgerperspectief nadrukkelijker in bij de gemeentelijke plannen. We willen onze (online) kanalen hiertoe strategischer inzetten en (nog) meer gebruik maken van de mogelijkheden die beeld ons biedt om het verhaal te vertellen. Daarnaast breiden we de inzet van beeld en andere visuele mogelijkheden uit ter ondersteuning van de onlinedienstverlening. We zetten nieuw gebruikersonderzoek op om meer klantfeedback over de website te krijgen. Tot slot zorgen we dat de website voldoet aan de nieuwe Europese regelgeving rondom toegankelijkheid.

Wat hebben we hier voor gedaan?

De coronacrisis heeft ons beeldgebruik nog een extra ‘boost’ gegeven: wethouders zijn communicatief via film ondersteund bij informatie- en inspraakmomenten die anders fysiek zouden hebben plaatsgevonden. Daarnaast hebben we veel (corona)informatiefilmpjes gemaakt voor onze eigen onlinekanalen en ter ondersteuning van de Veiligheidsregio, bijvoorbeeld vanuit de beleving van kinderen.

We hebben ervoor gezorgd dat de gemeentelijke website voldoet aan de wettelijke eisen van de Europese regelgeving rondom toegankelijkheid. In 2021 werken we verder om alle gemeentelijke websites te laten voldoen aan alle toegankelijkheidseisen.

Conclusie

Ondanks het grote beslag dat de corona-communicatie heeft gelegd op de beschikbare capaciteit, hebben we de meeste van onze voornemens kunnen uitvoeren.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49