Deelprogramma 10.4: Fysieke veiligheid

10.4.1 Veiligheidsregio Groningen

De Gemeente Groningen maakt deel uit van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen (VRG). VRG, opgericht op 1 januari 2014, is een organisatie waarin de brandweer en crisisbeheersing (waaronder de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en bevolkingszorg) samenwerken. VRG heeft diverse samenwerkingsverbanden. Op het gebied van crisisbeheersing werkt de VRG samen met de partners in crisisbeheersing (een samenwerkingsverband met politie, defensie, waterschappen, OM en omgevingsdienst) en andere overheidsorganisaties, bedrijven en maatschappelijke partners. Brandweer en crisisbeheersing werken intensief samen met de Veiligheidsregio Drenthe (VRD) en Veiligheidsregio Fryslân (VRF).

Veiligheidsregio Groningen heeft als (wettelijke) taken:

  • Het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises;
  • Het adviseren van het bevoegd gezag over risico's van branden, rampen en crises;
  • Het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak op het gebied van de brandweerzorg;
  • Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
  • Het instellen en in stand houden van een brandweer;
  • Het instellen en in stand houden van een GHOR;
  • Het voorzien in de meldkamerfunctie;
  • Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
  • Het inrichten en in stand houden van de interne en externe informatievoorziening binnen de bovengenoemde diensten en organisaties.

Met de deelname aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen wordt gezorgd voor een fysiek veilige gemeente en adequaat optreden bij incidenten en crises.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal gecontroleerde kamer-verhuurpanden.

932

800

209*)

Aantal bestuurlijke maatregelen na controle kamerverhuur-panden.

0

<10

3  

* ) Het fors lagere aantal is te wijten aan de corona beperkingen om binnen panden een fysieke controle uit te voeren

Wat wilden we bereiken in 2020?

  • Professioneel verrichten van de kerntaken brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, bevolkingszorg en crisisbeheersing;
  • VRG-rol ijken in de veranderende wereld van crises en maatschappelijke effecten. Hiertoe zal VRG steeds weer op zoek gaan naar de juiste partners. De actuele beleidsdoelen zijn vastgelegd Veiligheidsplan 2020–2024 dat definitief is vastgesteld in juli 2020. De focus ligt op de verbinding met de maatschappij en de lokale gemeenschap, de vakbekwaamheid en preventie door inwoners zelf. Het eindrapport van de Evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio’s dat in december 2020 is gepubliceerd, bevestigt VRG in haar doorontwikkeling;
  • Werken aan de doelstellingen uit het Veiligheidsplan 2019-2023:
  • Informatie-gestuurd werken;
  • Proactief, flexibel en professioneel samenwerken;
  • Nauw verbonden zijn met gemeenten;
  • Een centrum zijn voor samenwerking.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • In februari en maart 2020 heeft de directie van VRG (samen met de directeuren van de GDD en de Omgevingsdienst) een ronde gemaakt langs de gemeenteraden om over de wensen van de raden en de doelstellingen van VRG in gesprek te gaan. Op 11 maart 2020 vond het gesprek plaats met de gemeenteraad van Groningen;
  • De coronacrisis hield de organisatie van VRG sinds maart 2020 en de rest van dat jaar volledig in de greep. Momenteel duurt deze nog steeds voort en is de inzet van VRG onverminderd groot en voornamelijk gericht op de bestrijding van de crisis;
  • De crisis heeft er voor gezorgd dat niet alle beoogde doelstellingen konden worden uitgevoerd, maar heeft wel vele positieve effecten gehad op de ontwikkelingen binnen VRG. Zo heeft bijvoorbeeld de coronacrisis ertoe bijgedragen dat de samenwerking tussen VRG en GKG /de gemeenten, de GHOR en de GGD nu in een hoger tempo is uitgewerkt en crisiscommunicatie een belangrijke professionaliseringsslag heeft doorgemaakt;
  • In 2020 zijn afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten om de negatieve algemene reserve in 5 jaar op te lossen;
  • Het bestuur van VRG heeft in oktober 2020  de actuele en toekomstige ontwikkelingen in samenhang besproken, zoals brandweerzorg in 2030 en de (maatschappelijke) veranderingen die zorgen voor de doorontwikkeling binnen crisisbeheersing. Dit gesprek wordt in 2021 voortgezet;
  • Het fors lagere aantal gecontroleerde kamer-verhuurpanden ten opzichte van het beoogde aantal is te wijten aan de corona beperkingen om binnen panden een fysieke controle uit te voeren. Het geringere aantal fysieke controles is enigszins gecompenseerd door zogeheten toezicht op afstand en het verstrekken van informatie over brandpreventie.

Conclusie

De coronacrisis heeft een grote stempel gedrukt op werkzaamheden van VRG in 2020. Alle medewerkers zijn
er vol voor gegaan. De voorgenomen flexibilisering van de organisatie is hierbij tot volle wasdom gekomen. Dit
heeft er mede voor gezorgd dat een aantal doelstellingen versneld is bereikt. Sommige activiteiten moeten
worden doorgeschoven, zoals activiteiten op het gebied van opleiden, trainen en oefenen. Dit wordt in 2021
ingehaald. Het is van belang om aandacht te blijven houden voor de financiële positie van VRG. Er spelen
diverse (landelijke) ontwikkelingen die in de toekomst een grote (financiële) impact kunnen hebben. Keuzes
zijn noodzakelijk om uitvoering te kunnen blijven geven aan wettelijke taken. In 2021 wordt de balans en het
effect van de coronacrisis opgemaakt, zowel voor de stand van zaken met betrekking tot de doelstellingen uit
het Veiligheidsplan als voor de financiële effecten.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49