Groningen groeit de komende jaren vooral door aanwas van jongeren en (internationale) studenten. We willen kwalitatief goede huisvesting voor deze doelgroep. Hierdoor blijven we een aantrekkelijke gemeente voor jongeren en studenten en versterken we de concurrentiepositie van de onderwijsinstellingen.
De woonwensen van studenten en jongeren zijn heel divers. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een groot deel van de jongeren een verhuiswens heeft. Veelal willen ze verhuizen naar een grotere wooneenheid met eigen voorzieningen. Jongeren en studenten vinden echter verbinding en ontmoeten ook erg belangrijk. We voorzien in deze diverse behoeften door te streven naar kwaliteitsverbetering in de bestaande voorraad en het toevoegen van hoogwaardige nieuwbouw op locaties waar wij dat het meest passend vinden. In de nieuwbouwcomplexen stimuleren we ontwikkelaars ruimte voor ontmoeten te realiseren bijvoorbeeld door een gezamenlijke studieruimte of een dakterras. Om deze kwaliteitsverbetering mogelijk te maken werken we nauw samen met onderwijsinstellingen, corporaties, studentenorganisaties en de markt.
'Goed Verhuurderschap' blijft tevens een belangrijk thema. We ondervinden dat de verhuurdersvergunning een preventieve werking heeft en dat het aantal meldingen over intimidatie en discriminatie de afgelopen jaren zijn afgenomen. Daarnaast zijn er in 2020 belangrijke stappen gezet in de uitvoering van het stelsel door een begin te maken met data-gedreven handhaving.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Aantal geplaatste fietsenklemmen | 313 | 200 | 175 |
Plancapaciteit voor aantal zelfstandige woningen | 2.751 | 1.775 | 1.893 |
Aantal zelfstandige woningen voor jongeren in de pijplijn | 1.210 | 1.000 | 822 |
Wat wilden we bereiken in 2020?
In 2020 keken we als onderdeel van de woonvisie ook nadrukkelijk naar de huisvesting van jongeren. Samen met de onderwijsinstellingen, corporaties en studentenorganisaties wilde we komen tot een nieuwe lange termijn prognose om te inventariseren of er nog aanvullend programma nodig is. Daarnaast stond het voorzien in voldoende piekopvang voor internationale studenten opnieuw op de agenda.
In 2020 blijven we streven naar het realiseren van een kwaliteitsslag in de huisvesting voor jongeren en studenten, zowel door inzet op het verbeteren van de bestaande kamerverhuurmarkt als door het realiseren van nieuwbouw.
Communicatie en informatie, onder andere over misstanden op de kamerverhuurmarkt, waren ook belangrijke aandachtspunten in 2020. We wilde de informatie, bijvoorbeeld op www.athomeingroningen.com, verbeteren en verduidelijken en misstanden aanpakken door middel van de verhuurdersvergunning. Daarnaast wilde we advies op het gebied van huur(prijs)bescherming uitbreiden door het oprichten van een huurteam.
Wat hebben we hier voor gedaan?
We hebben onze overleggen met de onderwijsinstellingen, corporaties en studentenorganisaties gecontinueerd. Vanzelfsprekend was 2020 een bijzonder jaar, ook wat de huisvesting van jongeren en studenten betreft. We hebben het afgelopen jaar door corona geen piekopvang hoeven te realiseren, omdat de instroom van internationale studenten beperkt was. Ook voor de lange termijn was het onzeker wat de invloed van corona op de prognoses van de onderwijsinstellingen zou zijn. De nieuwe prognose is dan ook nog niet vastgesteld.
Met het Steunpunt Huren wilden we advies over huur(prijs)bescherming verbeteren. Het afgelopen jaar hebben we met het huurteam van de Groninger Studentenbond en corporaties onderzocht op welke manier het steunpunt moest worden ingezet. Gebleken is dat het steunpunt zowel vanuit een fysiek loket als via de digitale weg ondersteuning moet bieden aan huurders. De website van het steunpunt komt in maart 2021 online, het fysieke loket volgt in de zomer van 2021.
We hebben nadere uitvoering gegeven aan het thema 'Goed Verhuurderschap'. Om effectiever te kunnen handhaven op de verhuurdersvergunning, hebben we samen met de afdeling VTH en OOV gewerkt aan datagedreven handhaving. We nemen hiermee een voorbeeld aan de handhavingsstrategie van de gemeente Utrecht. Om meer grip te krijgen op misstanden op de kamerverhuurmarkt willen we actief gaan handhaven in plaats van passief op basis van meldingen. We maken hiervoor gebruik van een dashboard dat wordt gevoed door gemeentelijke data, bijvoorbeeld de BRP, de BAG en de WOZ.
Tevens hebben we de kwaliteitsslag doorgezet en in 2020 circa 1.000 eenheden voor jongeren en studenten opgeleverd. Een deel van deze eenheden is door corporaties ontwikkeld, bijvoorbeeld de Helix aan de Bedumerweg. Daarnaast is voor internationale studenten de Nido-flat opgeleverd in de Reitdiepzone.
Conclusie
In 2020 hebben we de kwaliteitsslag doorgezet en vrijwel alle beoogde aantallen gerealiseerd.
Het aantal jongeren dat tevreden is over de woonkwaliteit is in 2020 gedaald. Het percentage fluctueert doorgaans tussen de 65 en 70%. Het is aannemelijk dat corona van invloed is op de woonbeleving van studenten. Het afgelopen jaar is namelijk gebleken dat studenten ontmoeting en verbinding missen en hierdoor soms eenzaam zijn. Factoren die vanzelfsprekend niet bijdragen aan het 'thuisgevoel'. Een tevredenheid van 80% is ambitieus, maar we blijven daar naar streven.
We hebben onze overleggen met de onderwijsinstellingen, corporaties en studentenorganisaties gecontinueerd en werken op een prettige en effectieve manier samen. Daarnaast hebben we belangrijke stappen gezet in de uitvoering van het vergunningstelsel en in de oprichting van het Steunpunt Huren.