Veel mensen willen in de stad, dicht bij het centrum, wonen. Niet alleen in een appartement, maar ook in een grondgebonden eengezinswoning. We zetten in op voldoende binnenstedelijke plancapaciteit om te voorzien in de woningbouwbehoefte. Daarmee kunnen we ook gezinnen aan de gemeente binden. We zien dat juist binnenstedelijke projecten eigenlijk altijd goed verkopen. We willen nieuwe woonconcepten ontwikkelen, waarbij we ook nieuwe doelgroepen een kans geven om in en rond de binnenstad te wonen.
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie-indicatoren | Behaald 2019 | Beoogd | Behaald 2020 |
---|---|---|---|
Jaarlijks gemiddelde (2020 - 2030) plancapaciteit voor | 1.000 | 650 | 1.099 |
Aantal woningen in de pijplijn voor de bebouwde kom | 1.918 | 800 | 1.532 |
Aantal gerealiseerde woningen in de bebouwde kom (excl. | 515 | 800 | 508 |
*) Bebouwde kom betreft transformatie, inbreiding en herstructurering.
Wat wilden we bereiken in 2020?
We willen jaarlijks een gemiddelde plancapaciteit van 650 grondgebonden woningen en appartementen voor het bestaand bebouwd gebied in onze wijken en dorpen. Voor 2020 verwachtten we dat we circa 650 woningen zouden realiseren (exclusief jongerenhuisvesting).
Wat hebben we hier voor gedaan?
Van de ruim 1.900 nieuwbouwwoningen die zijn opgeleverd in 2020, zijn er ruim 500 woningen gerealiseerd in de bestaande stad. Inclusief de aantallen voor jongerenhuisvesting komen we uit op ruim 1.600 woningen. Grotere binnenstedelijke locaties voor woningbouw in 2020 waren bijvoorbeeld de Reitdiepzone (het Ommeland), Europapark (Helperpark) en het Ebbingekwartier. Ook in de dorpen zijn woningen toegevoegd, zoals 30 woningen in Haren Noord en 45 woningen in Ten Boer en 30 woningen in Ten Post.
Voor belangrijke nieuwe binnenstedelijke woonlocaties zijn in 2020 verdere stappen gezet in de planvorming:
- Voor Stadshavens is een Akkoord op hoofdlijnen met de betrokken ontwikkelaars opgesteld;
- Voor Suikerzijde is de Structuurvisie en het eerste bestemmingsplan in gang gezet;
- Voor de ALO-locatie is eind 2020 de tender afgesloten;
- Voor Europapark is gewerkt aan de planvorming op de P2-locatie;
- Voor het Stationsgebied Zuid is begonnen met het stedenbouwkundig plan.
Conclusie
Voor het bouwen in de bestaande stad geldt hetzelfde als voor de uitleggebieden: de vraag overtreft op dit moment het beschikbare aanbod, waardoor sprake is van een zeer overspannen woningmarkt. Ook voor de bestaande stad ligt er voor de komende jaren een flinke bouwopgave