Deelprogramma 3.2: Voorkomen schooluitval

3.2.1 VSV en Leerplicht

Met het onderwijs werken we intensief samen om verzuim en voortijdig schoolverlaten (vsv) te voorkomen. We zien toe op de handhaving van de leerplicht en voeren de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten uit.

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2020 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Behaald
2020

Aantal voortijdige schoolverlaters

347
2,59%

<250
<2,3%

-

% thuiszitters in schooljaar teruggeleid naar onderwijs

73,4%

75%

81,8%

Aantal thuiszitters in beeld bij leerplicht

64

-

44

Wat wilden we bereiken in 2020?

  • Een daling realiseren van het aantal vroegtijdige schoolverlaters. Thuiszitters zo snel en zo veel mogelijk terugleiden naar het onderwijs;
  • Focussen op preventief werken en zorgen ervoor dat we alle jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie ondersteuning geven bij de zoektocht naar een passende vervolgstap;
  • De samenwerking met de domeinen werk en zorg verder verstevigen.

Wat hebben we hier voor gedaan?

  • We hebben nauw samengewerkt met het onderwijs in de regio, de WIJ-teams, de GGD, de arbeidsmarktregio en andere gemeentelijke afdelingen en organisaties om schooluitval en thuiszitten in een zo vroeg mogelijk stadium te voorkomen;
  • De samenwerking met de domeinen werk en zorg is verstevigd. We maken gezamenlijk plannen voor de jongeren en sluiten aan bij elkaars overleggen. De problematiek van de jongeren is door de crisis dusdanig groot, dat deze samenwerking de basis is voor een goede ondersteuning van de jongeren;
  • De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de jongeren. De meeste jongeren konden in 2020 door de lockdowns maar gedeeltelijk naar school. Veel jongeren volgden online onderwijs. Omdat scholen (deels) gesloten waren konden we minder goed preventief werken. We hebben geprobeerd de jongeren zo goed mogelijk te bereiken, contact met de jongeren te onderhouden en ze te ondersteunen bij een vervolgstap;
  • Het aantal voortijdig schoolverlaters is nagenoeg gelijk gebleven. De problematiek van de jongeren is groter. Een deel van de vsv-trajecten ligt vanwege de coronamaatregelen stil. De coronacrisis vraagt meer ondersteuning van het onderwijs en van leerplicht/RMC. Maatwerk is vereist. De definitieve cijfers van het aantal vsv'ers in schooljaar 2019-2020 krijgen we in het vierde kwartaal van 2021;
  • Van de thuiszitters die we in beeld hadden bij leerplicht, hebben we 81,4 % teruggeleid naar school. Het Thuiszitterspact liep tot augustus 2020. De opdracht van het Thuiszitterspact wordt door de bestuurders verlengd tot 2024, waarbij ook de aansluiting onderwijs - jeugdhulp wordt opgenomen.

 Zie ook beleidsveld: 4.1.3 Positief opgroeien;

Conclusie

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de jongeren. Hierdoor is meer ondersteuning van het onderwijs en van leerplicht/RMC noodzakelijk.  Maatwerk is vereist.
Het aantal voortijdig schoolverlaters is nagenoeg gelijk gebleven. De definitieve cijfers van het aantal vsv'ers in schooljaar 2019-2020 krijgen we in het vierde kwartaal van 2021.

Een groot deel van de thuiszitters is teruggeleid naar school.De opdracht van het Thuiszitterspact wordt door de bestuurders verlengd tot 2024, waarbij ook de aansluiting onderwijs- jeugdhulp wordt opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49