Programma 8: Wonen

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2020

Verschil

Lasten

08.1 Gezinnen

3.165

2.836

1.342

1.494

08.1.1 Bouwen in de uitleg

345

345

32

313

08.1.2 Bouwen in de bestaande stad

2.821

2.491

1.310

1.181

08.2 Jongerenhuisvesting

944

1.027

718

309

08.2.1 Kwaliteit jongerenhuisvesting

721

315

389

-74

08.2.2 Kamerverhuurbeleid

222

712

329

383

08.3 Wonen en zorg

31

266

167

99

08.3.1 Ouderen- en zorghuisvesting

0

235

162

73

08.3.2 Bijzondere woonvormen

0

0

0

0

08.3.3 Mantelzorg en meergeneratiewo

31

31

5

26

08.4 Kwaliteit woningvoorraad

10.156

52.204

17.550

34.654

08.4.1 Energieneutraal wonen

3.489

8.116

5.643

2.473

08.4.2 Woonschepen- en wagens

531

588

503

85

08.4.3 Wijkvernieuwing

6.136

43.500

11.404

32.096

08.5 Betaalbaarheid en beschikbaarh

0

100

60

40

08.5.1 Betaalbaarheid en beschikbaarh

0

100

60

40

08.6 Cultuurhistorie en archeologie

1.176

2.000

1.262

738

08.6.1 Monumenten

1.046

1.871

1.151

720

08.6.2 Archeologie

130

129

112

18

08.7 Overig wonen

16.787

18.064

16.914

1.150

08.7.1 Gem. gronden en vastgoed

564

564

-512

1.076

08.7.2 Vergunningverlening & handhav.

9.821

10.349

11.014

-665

08.7.3 Overig wonen

6.402

7.151

6.412

739

Totaal Lasten

32.259

76.497

38.014

38.483

Baten

08.1 Gezinnen

52

88

275

187

08.1.1 Bouwen in de uitleg

52

52

100

48

08.1.2 Bouwen in de bestaande stad

0

36

175

139

08.2 Jongerenhuisvesting

50

50

200

150

08.2.1 Kwaliteit jongerenhuisvesting

0

0

133

133

08.2.2 Kamerverhuurbeleid

50

50

67

17

08.3 Wonen en zorg

31

31

135

104

08.3.1 Ouderen- en zorghuisvesting

0

0

129

129

08.3.3 Mantelzorg en meergeneratiewo

31

31

5

-26

08.4 Kwaliteit woningvoorraad

2.274

39.787

8.121

-31.666

08.4.1 Energieneutraal wonen

1

1.560

752

-808

08.4.2 Woonschepen- en wagens

296

297

323

26

08.4.3 Wijkvernieuwing

1.976

37.931

7.046

-30.885

08.5 Betaalbaarheid en beschikbaarh

1

1

0

-1

08.5.1 Betaalbaarheid en beschikbaarh

1

1

0

-1

08.6 Cultuurhistorie en archeologie

0

0

30

30

08.6.1 Monumenten

0

0

30

30

08.6.2 Archeologie

0

0

0

0

08.7 Overig wonen

13.422

13.423

22.934

9.511

08.7.1 Gem. gronden en vastgoed

677

677

1.169

492

08.7.2 Vergunningverlening & handhav.

12.559

12.559

20.301

7.742

08.7.3 Overig wonen

187

187

1.464

1.277

Totaal Baten

15.830

53.380

31.694

-21.685

Totaal Saldo voor bestemming

16.429

23.117

6.319

16.798

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

148

148

148

0

Totaal onttrekkingen

6.283

7.530

6.705

825

Totaal saldo na bestemming

10.294

15.735

-237

15.972

Financiële toelichting

8.1 Gezinnen

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

1.494

187

1.681

Stedelijk investeringsfonds (SIF) (V 981 duizend euro)
Voor het Stedelijk Investeringsfonds (SIF) is een aantal gebiedsontwikkelingsprojecten benoemd. Voor deze SIF-projecten maken we ook plankosten. Dit zijn kosten voor planbegeleiding van projecten die niet kunnen worden verrekend en voorbereidende planontwikkelingskosten voordat een project door de raad is vastgesteld. De daadwerkelijk gemaakte plankosten verantwoorden we in diverse andere programma’s van de gemeenterekening. In 2020 ging dit vooral om plankosten voor diverse verkeersprojecten. Deze kosten worden gedekt uit het SIF-plankostenbudget dat is opgenomen binnen dit deelprogramma (781 duizend euro).
Tot slot valt het jaarlijks begrote kapitaallastenbudget voor de ontwikkeling van de Stadshavens vrij, omdat ditgebiedsontwikkelingsproject nog niet gereed is (200 duizend euro).

Intensiveringsmiddelen Wonen (V 287 duizend euro)
De woningmarkt in Groningen is overspannen. We zetten in op het zoveel mogelijk toevoegen van woningen. In 2020 hebben we ruim 1.900 woningen toegevoegd. Dit is iets wat de markt zonder steun van de gemeente kan doen, waardoor er geen extra cofinancieringsmiddelen vanuit de gemeente nodig zijn.

Daarnaast hadden we in 2020 intensiveringsmiddelen beschikbaar voor de herinrichting van het kermisexploitantenterrein aan de Helperwestsingel, in het bijzonder voor het tijdelijk verplaatsen van woonwagens. Aangezien deze kosten zich met name voordoen in 2021 valt een deel van dit budget vrij. Deze vrijval van middelen is verantwoord binnen de diverse deelprogramma’s van het programma Wonen.

Diverse voordelen Wonen (V 337 duizend euro)
Niet-begrote huurinkomsten ontvangen van het verpleeghuis Innersdijk (Ten Boer) leiden tot hogere baten van 100 duizendeuro. Daarnaast valt het beschikbare kapitaallastenbudget voor de stationstunnel in Haren vrij (237 duizend euro).

Overige (V 76 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 76 duizend euro.

8.2 Jongerenhuisvesting

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

309

150

459

Intensiveringsmiddelen Wonen (V 446 duizend euro)
Vanwege de coronacrisis was de piekopvang van met name internationale studenten niet nodig in 2020. Daarnaast is een aantal projecten voor de ontwikkeling van jongerenhuisvesting vertraagd.

Overige (V 13 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 13 duizend euro.

8.3 Wonen en zorg

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

99

104

203

Intensiveringsmiddelen Wonen (V 227 duizend euro)
Rondom ouderenhuisvesting en (mantel) zorg zijn er geen nieuwe initiatieven geweest om deze te stimuleren.

Overige (N 24 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 24 duizend euro.

8.4 Kwaliteit woningvoorraad

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

34.654

-31.666

2.988

Versterking en Nationaal Programma Groningen (geen afwijking)
In 2020 hebben we diverse aardbevingsgelden en middelen vanuit het Nationaal Programma Groningen ontvangen. Dit betreft onder meer 5,2 miljoen euro voor maatschappelijke vraagstukken in Beijum en Lewenborg. Daarnaast worden eerder ontvangen middelen grotendeels verantwoord als vooruit ontvangen bedragen op de balans en dit leidt niet tot een resultaat in 2020. Deze middelen zullen de komende jaren worden ingezet. Voor de verantwoording binnen de jaarrekening houdt dit in dat zowel lagere lasten als baten optreden (24,1 miljoen euro).

Lump sum vergoeding aardbevingen (V 762 duizend euro)
Voor het versterkingsprogramma hebben we een bijdrage van het Rijk ontvangen voor onder meer algemene voorbereiding, beleid, sturing, proces en planvorming (2,5 miljoen euro). Eind 2020 resteert hiervan 762 duizend euro.

Sociale en emotionele ondersteuning gezondheidsgevolgen aardbevingen (V 375 duizend euro)
Van het Rijk hebben we middelen ontvangen voor een periode van twee jaar voor  sociale en emotionele ondersteuning bij de gezondheidsgevolgen in het aardbevingsgebied. De beschikbare middelen (493 duizend euro) zijn niet geheel ingezet in 2020.

Regiodeal Groningen Noord (geen afwijking)
Van het Rijk hebben we in 2020 een bijdrage voor de Regiodeal Groningen Noord ontvangen. We gebruiken deze impuls van de Regiodeal voor de stadswijken in Groningen Noord (Vinkhuizen, Selwerd/Tuinwijk, Indische Buurt, De Hoogte, Professorenbuurt en de Oosterparkwijk).
Het gaat om een bedrag van 7,1 miljoen euro. Deze middelen zullen vooral de komende jaren worden ingezet en worden verantwoord als vooruit ontvangen bedragen op de balans en leidt niet tot een resultaat in 2020. Voor de verantwoording binnen de jaarrekening houdt dit in dat zowel lagere lasten als baten van 7,1 miljoen euro optreden.

Regionale Energiestrategie (RES) (V 267 duizend euro)
In 2019 hebben we van het Rijk middelen ontvangen voor de totstandkoming van de Regionale Energiestrategie (RES). Deze middelen hebben betrekking op de jaren 2019 tot en met 2021. De kosten hiervoor vallen in 2020 en 2021, waardoor de inkomsten voorlopen op de uitgaven.

Wijkaanpak (V 181 duizend euro)
Voor het opstellen van uitvoeringsplannen voor de energietransitie op wijkniveau hebben we van het Rijk incidenteel middelen ontvangen (410 duizend euro). Deze middelen zijn in 2020 deels ingezet.

Proeftuin aardgasvrije wijken (V 1,2 miljoen euro)
In het kader van het Programma Aardgasvrije Wijken hebben we een incidentele rijksbijdrage ontvangen. Deze middelen zullen worden ingezet voor het project Proeftuin aardgasvrije wijken. In de proeftuin leren gemeenten samen met bewoners en belanghebbenden hoe een bestaande wijk van het gas kan worden gehaald. Van de beschikbare middelen is een beperkt deel ingezet in 2020.

Regeling Reductie Energiegebruik (RRE) (geen afwijking)
Met de Regeling Reductie Energiegebruik kunnen gemeenten projecten opzetten om huiseigenaren te stimuleren tot kleine energiebesparende maatregelen in huis. Daarnaast kunnen gemeenten de regeling gebruiken voor het geven van advies aan huiseigenaren over andere energiebesparende maatregelen, zoals dak-, raam- of gevelisolatie.
Van de beschikbare middelen (1,4 miljoen euro) is een beperkt deel ingezet in 2020. De niet-bestede middelen worden bij de jaarrekening verantwoord op de balans als vooruit ontvangen middelen. Dit leidt binnen dit deelprogramma zowel tot lagere lasten als lagere baten van 951 duizend euro.

Overige (V 214 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 214 duizend euro.

8.6 Cultuurhistorie en archeologie

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

738

30

768

Nieuw Historisch Museum (Museum aan de A) (V 825 duizend euro)
In 2020 is voor de eerste fase realisatie van het nieuwe Historisch Museum vanuit het Stedelijk Investeringsfonds 825 duizend euro beschikbaar gesteld door de raad. Eind 2020 hebben deze middelen nog niet tot inzet geleid.
Dit voordeel is al verrekend met de reserve Stedelijk Investeringsfonds (SIF) omdat is afgezien van de onttrekking aan deze reserve in de realisatie bij de jaarrekening. Dit is conform de met de raad afgesproken werkwijze in de kadernota Weerstandsvermogen 2020, waar de nota Reserves en voorzieningen onderdeel van uitmaakt. Normaliter is de begrote reserve-onttrekking gelijk aan de gerealiseerde onttrekking. In dit geval is dat niet zo. Binnen dit deelprogramma ontstaat daardoor een voordeel, dat wegvalt tegen het nadeel bij de reservemutaties in dit programma.

Overige (N 57 duizend euro).
De overige verschillen tellen op een nadeel van 57 duizend euro.

8.7 Overig wonen

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

1.150

9.511

10.661

Bouwleges (V 6,5 miljoen euro)
In 2020 is een meeropbrengst op de bouwleges gerealiseerd van 7,8 miljoen euro vooral door een forse stijging van het aantal verleende vergunningaanvragen.
De kosten die samenhangen met de bouwleges zijn weliswaar ook toegenomen (1,28 miljoen euro hoger dan begroot), maar minder hard doordat ruim de helft van de leges grote bouwprojecten betreft (legesbedrag > 200 duizend euro). Hiervan zijn de legeskosten in verhouding lager dan die van kleinere bouwprojecten (legesbedrag < 200 duizend euro).

Grondzaken (V 3,1 miljoen euro)

In 2020 hebben we een voordelig resultaat op Grondzaken gerealiseerd. Hiervan verantwoorden we 3,1 miljoen euro binnen dit deelprogramma. De belangrijkste oorzaken zijn gelegen in het gering aantal afwaarderingen, hogere verkoopopbrengsten en vrijval van kapitaallasten Meerstad. Voor een nadere onderbouwing van deze resultaten verwijzen wij naar de paragraaf Grondbeleid.

Implementatie Omgevingswet (V 719 duizend euro)
Eind 2020 valt van de beschikbare middelen beschikbare middelen voor de implementatie van de Omgevingswet 719 duizend euro vrij. De belangrijkste oorzaken zijn de vertraging in het digitaliseringsproces van het archief en het uitstel van de invoering van de Omgevingswet.

Energieverbruik gemeentelijk vastgoed (V 321 duizend euro)
De Gresco investeert in energiebesparende maatregelen in het gemeentelijk vastgoed, waarbij het uitgangspunt is dat de investeringen door besparingen op energie- en beheerkosten worden terugverdiend. Met ingang van 2019 zijn de energiebudgetten voor de gemeentelijke sportaccommodaties kostprijsverhogend voor de BTW. Vanuit de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport hebben we hiervoor een compensatie ontvangen (309 duizend euro), waardoor er per saldo een neutraal effect is voor de Gresco.
In 2020 is het energieverbruik gedaald. Dit leidt tot een aantal voordelen. Enerzijds doordat 2020 een warmer jaar was dan het 4 jaars-gemiddelde waarop de energiebudgetten zijn gebaseerd (132 duizend euro). Daarnaast is door de coronacrisis het gemeentelijke energieverbruik met 86 duizend euro gedaald. Dit komt door het advies zoveel mogelijk thuis te werken en doordat in de gemeentelijke gebouwen andere activiteiten zijn beëindigd.
Tot slot waren in de begroting 2020 nog de kapitaallasten opgenomen voor het zonnepark Vierverlaten dat medio 2019 is verkocht. Met deze verkoop was nog geen rekening gehouden waardoor er lagere kapitaallasten optreden van 174 duizend euro. Overige kleinere afwijkingen tellen op tot een nadelig effect van 71 duizend euro.

Overige (V 10 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 10 duizend euro.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49