Programma 7: Verkeer

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2020

Verschil

Lasten

07.1 Fiets

2.805

2.193

1.719

474

07.1.1 De fiets eerst

0

0

103

-103

07.1.2 Een samenhangend fietsnetwerk

942

225

130

95

07.1.4 Fietsparkeren op maat

1.863

1.968

1.486

482

07.2 Openbaar vervoer

635

-328

676

-1.004

07.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

470

-493

511

-1.004

07.2.2 Stedelijke  bereikbaarheid OV

165

165

165

0

07.3 Auto

265

1.771

954

817

07.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

165

469

348

121

07.3.2 Stedel.  bereikbaarheid auto

100

1.302

606

696

07.4 Parkeren

16.590

16.587

16.169

418

07.4.1 Parkeervoorzieningen

2.353

2.353

2.352

1

07.4.2 Parkeerbedrijf

14.237

14.234

13.816

418

07.5 Verkeersveiligheid

103

84

422

-338

07.5.1 Verkeersveiligheid

103

84

422

-338

07.6 Overig verkeer

9.780

11.715

11.377

338

07.6.1 Overig verkeer

9.780

11.715

11.377

338

Totaal Lasten

30.178

32.022

31.317

705

Baten

07.1 Fiets

0

0

34

34

07.1.1 De fiets eerst

0

0

5

5

07.1.2 Een samenhangend fietsnetwerk

0

0

28

28

07.1.4 Fietsparkeren op maat

0

0

1

1

07.2 Openbaar vervoer

0

0

18

18

07.2.1 Bereikbaarheid dynamo's HOV

0

0

0

0

07.2.2 Stedelijke  bereikbaarheid OV

0

0

18

18

07.3 Auto

0

0

210

210

07.3.1 Bereikbaarheid dynamo's auto

0

0

0

0

07.3.2 Stedel.  bereikbaarheid auto

0

0

210

210

07.4 Parkeren

22.597

19.826

19.762

-64

07.4.1 Parkeervoorzieningen

3.001

2.470

2.738

268

07.4.2 Parkeerbedrijf

19.596

17.355

17.024

-332

07.5 Verkeersveiligheid

0

0

14

14

07.5.1 Verkeersveiligheid

0

0

14

14

07.6 Overig verkeer

0

1.087

1.837

750

07.6.1 Overig verkeer

0

1.087

1.837

750

Totaal Baten

22.597

20.913

21.875

963

Totaal Saldo voor bestemming

7.580

11.109

9.441

1.668

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

2222

4.884

4.884

0

Totaal onttrekkingen

354

1.775

1.075

700

Totaal saldo na bestemming

9.449

14.218

13.251

967

Financiële toelichting

7.1 Fiets

Lasten

Baten

Saldo

(Bedragen x 1.000 euro)

474

34

508

Fietsparkeermaatregelen (V 313 duizend euro)
In 2020 hadden we in totaal 581 duizend euro beschikbaar voor tijdelijke maatregelen om het fietsparkeren in de binnenstad in goede banen te leiden. Vanwege de coronacrisis hebben we een deel van deze middelen niet kunnen inzetten.

Overige (V 195 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 195 duizend euro.

7.2 Openbaar vervoer

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

-1.004

18

-986

Taakstelling Stedelijk Investeringsfonds (N 1,0 miljoen euro)
In de begroting 2020 is een bezuiniging op de structurele middelen van het SIF opgenomen. Deze wordt voor het grootste deel ingevuld door het schrappen van de parkeergarage in stationsgebied Zuid.
Van de bezuinigingstaakstelling is in 2020 incidenteel 1 miljoen euro in dit deelprogramma opgenomen. Dekking van deze incidentele taakstelling vindt plaats door vrijval binnen de voeding van het SIF, elders (met name deelprogramma 8.1) verantwoord binnen de gemeenterekening.

Overige (V 14 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 14 duizend euro.

7.3 Auto

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

817

210

1.027

Aanleg stil asfalt A7 Hoogkerk (V 700 duizend euro)
In april 2020 heeft de raad 700 duizend euro beschikbaar gesteld voor de aanleg van stil asfalt tussen de afritten A7 Hoogkerk en Roderwolderdijk. De afspraken met Rijkswaterstaat over de aanleg zijn nog niet definitief vastgesteld. Daarom wordt de realisatie doorgeschoven naar 2021 of latere jaren.
Dit voordeel is al verrekend met de hiervoor bestemde reserve omdat is afgezien van de onttrekking aan deze reserve in de realisatie bij de jaarrekening. Dit is conform de met de raad afgesproken werkwijze in de kadernota Weerstandsvermogen 2020, waar de nota Reserves en voorzieningen onderdeel van uitmaakt. Normaliter is de begrote reserve-onttrekking gelijk aan de gerealiseerde onttrekking. In dit geval is dat niet zo. Binnen dit deelprogramma ontstaat daardoor een voordeel, dat wegvalt tegen het nadeel bij de reservemutaties in dit programma.

Overige (V 327 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 327 duizend euro.

(

7.4 Parkeren

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

418

-64

354

Parkeren (V 373 duizend euro)

Als gevolg van de coronacrisis zijn de baten van de parkeergarages 3,052 miljoen euro lager dan begroot. Ook zijn er lagere opbrengsten uit naheffingsaanslagen parkeren van 264 duizend euro. Hiertegenover staat een compensatie van het Rijk van 2,772 miljoen euro voor derving van parkeerinkomsten.
Naast deze lagere opbrengsten zijn er ook hogere opbrengsten uit staangelden (590 duizend euro). Dit wordt voornamelijk verklaard door tariefsverhogingen.
De lagere lasten van 437 duizend euro zijn voornamelijk gerealiseerd bij de parkeergarages en straatparkeren. Voor de parkeergarages is onder andere sprake van een rentevoordeel op de gronden van het Forum.
Overige kleinere afwijkingen in relatie tot parkeren leiden binnen dit deelprogramma per saldo tot een nadeel van 110 duizend euro.

Overige (N 19 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 19 duizend euro.

7.5 Verkeersveiligheid

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

-338

14

-324

Maatregelen verkeersveiligheid (N 244 duizend euro)
De voor 2019 geplande verkeersveiligheidsmaatregelen zijn afgerond in 2020. Hiervoor zijn middelen opgenomen in de SIF-reserve. Binnen dit deelprogramma leidt dit tot hogere lasten van 244 duizend euro.

Overige (N 80 duizend euro)

De overige verschillen tellen op tot een nadeel van 80 duizend euro.

7.6 Overig verkeer

Lasten

Baten

Saldo

( Bedragen x 1.000 euro)

338

750

1.088

Resultaten Verkeers- en vervoersprojecten (V 553 duizend euro)
Diverse resultaten van verkeers- en vervoersprojecten leiden binnen dit deelprogramma tot een voordeel van 553 duizend euro. Hiervan vormt het resultaat uit de nacalculatie van het project Transferium Hoogkerk het belangrijkste bestanddeel. Daarnaast verantwoorden we hier nog enkele kleinere resultaten, waaronder een voordelig resultaat op het project P+R Meerstad.

Ringsparen (V 367 duizend euro)
In 2020 hebben we een deel van de beschikbare ringspaarmiddelen vanuit het Stedelijke Investeringsfonds (SIF) ingezet voor plankosten Westelijke Ringweg. Niet het gehele bedrag is ingezet, waardoor er een resultaat overblijft in 2020.

Overige (V 168 duizend euro)

De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 168 duizend euro.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49