Programma 1: Werk en inkomen

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2020

Verschil

Lasten

01.1 Werk en activering

68.681

74.373

66.971

7.402

01.1.1 Regionaal arbeidsmarktbeleid

8.566

8.599

6.295

2.304

01.1.2 Werk

42.495

46.186

43.082

3.104

01.1.3 Maatschappelijke participatie

17.620

19.588

17.594

1.994

01.2 Inkomen en armoedeverlichting

200.148

227.043

230.621

-3.578

01.2.1 Uitkeringen

175.101

201.961

205.676

-3.716

01.2.2 Armoede- en minimabeleid

17.864

16.865

16.849

16

01.2.3 Handhaving

1.530

1.530

1.232

298

01.2.4 Schuldhulpverlening

5.653

6.687

6.863

-176

Totaal Lasten

268.828

301.416

297.592

3.824

Baten

01.1 Werk en activering

17.477

11.554

12.574

1.019

01.1.1 Regionaal arbeidsmarktbeleid

8.525

2.367

3.777

1.410

01.1.2 Werk

4.425

6.801

6.472

-329

01.1.3 Maatschappelijke participatie

4.528

2.386

2.325

-61

01.2 Inkomen en armoedeverlichting

157.415

183.473

190.533

7.059

01.2.1 Uitkeringen

156.202

182.260

189.233

6.972

01.2.2 Armoede- en minimabeleid

396

396

359

-37

01.2.3 Handhaving

67

67

45

-22

01.2.4 Schuldhulpverlening

750

750

895

146

Totaal Baten

174.892

195.028

203.106

8.079

Totaal Saldo voor bestemming

93.936

106.388

94.486

11.902

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

0

1.000

1.000

0

Totaal onttrekkingen

0

890

890

0

Totaal saldo na bestemming

93.936

106.498

94.596

11.902

Financiële toelichting

1.1 Werk en activering

Lasten

Baten

Saldo

(Bedragen x 1.000 euro)

7.402

1.019

8.421

Resultaat sociale werkvoorziening (V 2,2 miljoen euro)
We realiseren per saldo een voordeel op het resultaat sociale werkvoorziening (SW) van 2,2 miljoen euro. Dit resultaat bestaat uit een subsidiecomponent SW, een component Nieuw Beschut (NB) en een uitvoeringscomponent (SW en NB).

Subsidieresultaat sociale werkvoorziening (V 249 duizend euro)
De loonkosten SW laten een positieve afwijking zien. Dit wordt vooral veroorzaakt door een verhoging van het SW budget met 1,028 miljoen euro. Dit is 397 duizend euro hoger dan de werkelijke loonindexatie van 631 duizend euro. Dit komt doordat de gemeente Groningen een lagere uitstroom van SW medewerkers heeft dan het landelijk gemiddelde en daardoor een groter aandeel van het landelijke budget ontvangt. Daarnaast valt de uitstroom van de SW iets hoger uit dan begroot, dit levert een voordeel op van 189 duizend euro. In 2020 hebben we de afrekening van het UWV ontvangen over de ingediende claims voor transitievergoedingen over de jaren 2015 t/m 2019, dit heeft geleid tot een nadeel van 154 duizend euro. Een ander nadeel betreft de lagere bijdrage in het subsidietekort van buitengemeenten, we hebben 215 duizend euro minder ontvangen dan begroot. Een voordeel van 32 duizend euro op begeleid werken (als gevolg van lagere personeelskosten) brengt het positieve saldo van het subsidieresultaat SW op 249 duizend euro.

Resultaat Nieuw Beschut (V 247 duizend euro)
De extra bonus over 2019 voor beschutte werkplekken zou in eerste instantie in 2021 uitgekeerd worden, echter deze bonus is al in 2020 uitgekeerd. Dit geeft een voordeel van 283 duizend euro. Door de coronacrisis was er minder instroom in Nieuw beschut (NB). We hebben 97 medewerkers van de doelgroep NB aan het werk in plaats van de eerder verwachtte 119 (quotum). Dit geeft een voordeel op de personeelskosten van 91 duizend euro. Aan de andere kant vallen de kosten van coaching en begeleiding Nieuw beschut in de Markt 95 duizend euro hoger uit omdat we in de begroting geen rekening hadden gehouden met deze kosten. En hebben we een nadeel van 32 duizend euro op de begeleidingsvergoeding.

Uitvoeringsresultaat sociale werkvoorziening SW en NB (V 1,7 miljoen euro) .
Door de coronacrisis mist Iederz dit jaar een groot deel van haar omzet. Na een aantal weken volledig gesloten geweest te zijn, is de productie weer opgestart maar met 1,5 meter maatregelen. Dit betekent dat niet direct alle medewerkers weer (volledig) aan de slag konden. Dit heeft geresulteerd in een negatieve afwijking van 894 duizend euro. Ook de omzet van de detacheringen blijft door de coronacrisis achter op de begroting, het nadeel bedraagt 653 duizend euro.
Daarentegen hebben we dit jaar, mede als gevolg van de coronacrisis, 1,14 miljoen euro minder aan bedrijfsvoerings- en overige kosten SW gemaakt. We zien dat de opleidingskosten en de reiskostenvergoedingen van de SW en de onderhoud- en energiekosten achter blijven op de begroting. Ook bij de ambtelijke salarislasten is een voordeel ontstaan. Dit voordeel komt omdat nog niet alle sleutelfunctionarissen zijn vervangen en doordat een aantal vacatures wat langer hebben opengestaan dan verwacht. Aan de andere kant hebben we ook extra uitvoeringskosten gehad vanwege corona, zoals huur extra ruimte, extra voorzieningen, spatschermen e.d. en extra kosten inhuur (langere inhuur financial en extra corona begeleiders).
Van het Rijk hebben we voor de gemiste omzet en de extra kosten een corona-compensatie ontvangen van 2,1 miljoen euro.

ESF subsidie (V 1,4 miljoen euro)
De definitieve subsidie-beschikking van de ESF subsidie 2015-2019 verwachten we begin 2021. Omdat het zeker is dat wij de reeds ontvangen gelden volledig toegekend krijgen, nemen wij het resultaat in 2020. Het aandeel van de gemeente Groningen hierin is 2,4 miljoen euro. Conform het in december 2020 vastgestelde raadsvoorstel ‘Resultaat Europees Sociaal Fonds ESF 20214-2020’ is reeds 1 miljoen euro gedoteerd aan de ESF reserve, waardoor een resultaat van 1,4 miljoen euro resteert.

Werkprogramma (V 428 duizend euro; programma 13 V 1,2 miljoen euro)
Het Werkprogramma heeft als doel om extra inzet te plegen om mensen te ondersteunen bij het vinden van werk of participatieactiviteiten. Door de coronapandemie zijn veel activiteiten (gedeeltelijk) stil komen te liggen of ernstig vertraagd. Hierdoor hebben we in 2020 niet alle middelen in kunnen zetten.

Participatiebudget (V 281 duizend euro)
De realisatie van de kosten voor trajecten/projecten blijven achter op de begroting. Ongeveer de helft hiervan is het gevolg van de genomen coronamaatregelen.

Programma Werk in Zicht (V 3,6 miljoen euro; programma 13 V 549 duizend euro)
Werk in Zicht (WIZ) is een regionaal samenwerkingsverband voor de arbeidsmarktregio Groningen. Gemeente Groningen is centrumgemeente voor de regionale samenwerking en voor de subregio Centraal. Binnen dit samenwerkingsverband worden diverse projecten uitgevoerd.
In de meicirculaire 2020 is in totaal 3,0 miljoen euro aan extra middelen toegekend. Deze gelden worden niet volledig in 2020 ingezet. Voor WIZ geldt voor diverse projecten dat ze meerjarig zijn en dat een deel van de middelen conform afspraken in de komende jaren ingezet gaat worden (bijvoorbeeld het '1000-banen plan' en ‘Perspectief op Werk’).
De arbeidsmarktregio heeft in de decembercirculaire 549 duizend euro aan extra middelen ontvangen voor crisisdienstverlening. Deze middelen konden in 2020 niet meer worden ingezet. Deze middelen hebben we verantwoord op programma 13.

Basisbaan (V 366 duizend euro)
Bij het opstellen van de begroting 2020 gingen we er van uit dat we het maximale aantal basisbanen begin 2020 zouden realiseren (40 basisbanen). Het project heeft enige vertraging opgelopen. De eerste basisbanen zijn per 1 maart 2020 gestart. Vervolgens heeft het coronavirus tot verdere vertraging geleid. Eind december 2020 waren er 23 mensen actief op een basisbaan in tegenstelling tot de geplande 40. Daarnaast is een voordeel ontstaan doordat een deel van de mensen met een basisbaan een doelgroepverklaring heeft gekregen, waarmee ze in aanmerking komen voor loonkostensubsidie (LKS).

Extra re-integratiemiddelen
In de decembercirculaire hebben we voor 2020 ruim 1,2 miljoen euro aan extra middelen ontvangen voor een aanvullend pakket re-integratie. De middelen hadden we niet voorzien en konden in 2020 niet meer worden ingezet. Deze middelen hebben we verantwoord op programma 13.

Overige verschillen (V 146 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 146 duizend euro.

1.2 Inkomen en armoedebestrijding

Lasten

Baten

Saldo

(Bedragen x 1.000 euro)

-3.578

7.059

3.481

BUIG (V 851 duizend euro)
In 2020 is een tekort op de BUIG gerealiseerd van 13,5 miljoen euro. Ten opzichte van het begroot tekort van  14,4 miljoen euro is dit 0,9 miljoen euro minder negatief. Het verschil wordt verklaard door een hoger BUIG-budget (7,9 miljoen euro voordeel), hogere netto bijstandsuitgaven (5,0 miljoen euro nadeel) en een lagere vangnetuitkering (2,0 miljoen euro nadeel). Het hoger BUIG-budget houdt verband met de bijstelling door het Rijk van de raming voor het aantal bijstandsuitkeringen naar aanleiding van de Corona-crisis.
Door versoepelingen in de zomermaanden in combinatie met de steunmaatregelen die het kabinet heeft genomen is de toename van het aantal uitkeringen uitgebleven. Doordat  de netto bijstandslasten minder stegen dan het BUIG-budget resulteerde een lager tekort. Hierdoor zal de vangnetuitkering lager zijn dan begroot. In de begroting is uitgegaan van een vangnetuitkering van 3,6 miljoen euro, in de rekening is deze uitgekomen op 1,6 miljoen euro. Verbetering van het saldo op de BUIG met 2,9 miljoen euro leidt tot een voordelige afwijking van 851 duizend euro ten opzichte van de actuele begroting 2020.

Uitvoeringskosten Tozo (V 1,3 miljoen euro)

Er zijn afspraken gemaakt tussen Rijk en gemeenten over de compensatie voor de uitvoeringskosten Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo 1, 2 en 3). Per afgegeven beschikking levensonderhoud of bedrijfskrediet ontvangen we een vergoeding van respectievelijk 450 en 800 euro. We hebben totaal 3,4 miljoen aan rijksvergoeding ontvangen, hiervan hebben we 1,2 miljoen euro gereserveerd voor de komende drie uitvoeringsjaren van Tozo 1,2 en 3 en 0,9 miljoen euro in 2020 besteed.
In het kader van de drie Tozo-regelingen hebben we in totaal 26,6 miljoen euro in 2020 aan zelfstandige ondernemers verstrekt.

Bijstand voor zelfstandigen, Bbz (V 469 duizend euro)
Voordat er wordt overgegaan tot het verstrekken van een bedrijfskrediet en/of een uitkering levensonderhoud vindt er een levensvatbaarheidsonderzoek plaats. In 2020 hebben minder zelfstandigen een beroep gedaan op de Bbz, vanwege de steunmaatregel TOZO. Hierdoor is een voordeel van 168 duizend euro ontstaan. Daarnaast hebben we van het rijk voor de voormalige gemeenten Haren en Ten Boer nog een bedrag van 213 duizend euro over oude jaren ontvangen. Ons voordeel op (terug)ontvangsten verstrekte bedrijfskredieten van voor 1 januari 2020 bedraagt 64 duizend euro. De overige verschillen Bbz tellen op tot een voordeel van 24 duizend euro.

Bedrijfsvoeringskosten (V 627 duizend euro)
Het voordeel op de bedrijfsvoeringskosten is vooral ontstaan door latere invulling van vacatures en door minder inzet van externe deskundigen.

Extra inzet als gevolg van de coronacrisis (N 317 duizend euro)
Door de coronacrisis hebben we bijdragen geleverd voor onder meer de voedselbank en de tijdelijke ondersteuning sekswerkers. Daarnaast hebben we extra noodgelden en bonnen voor warenhuizen verstrekt. Boven op de inzet vanuit reguliere budgetten is sprake van een nadeel van 317 duizend euro.

Programma VASD (V 225 duizend euro)
Het meerjarig project 'Vernieuwing applicaties sociaal domein (VASD)' heeft in 2020 enige vertraging opgelopen waardoor niet alle voor 2020 begrote uitgaven zijn gerealiseerd.

Bijzondere bijstand (V 152 duizend euro)
Het voordeel wordt vooral veroorzaakt door lagere lasten individuele en collectieve bijstand (386 duizend euro), onder andere als gevolg van lagere verstrekkingen individuele studietoeslag en minder bijzondere bijstand in de rubriek overig. Daarnaast zien we kleine voordelen op de individuele inkomenstoeslag (39 duizend euro) en vergoedingen in het kader van de kinderopvang (31 duizend euro).
Aan de andere kant hebben we een nadeel van 152 duizend euro bij de aanvullende bijstand voor jongeren jonger dan 21 jaar. Deze aanvullende bijstand werd voornamelijk verstrekt aan jonge asielzoekers. Echter door de coronacrisis doen ook autochtone jongeren een beroep op deze vorm van bijzondere bijstand, omdat er voor hun minder werk is. De 118 duizend euro die beschikbaar is gesteld in de decembercirculaire 2020 (zie programma 13) wordt hiervoor ingezet.
Daarnaast zien we hogere kosten beschermingsbewind (152 duizend euro), onder andere vanwege een groep klanten die onder de hardheidsclausule vallen en niet overgaan naar de GKB.

Corona compensatie extra kosten Algemeen gemeentelijk schuldenbeleid (Geen afwijking; programma 13 V 336 duizend euro)
In de decembercirculaire hebben we 336 duizend euro ontvangen ter dekking van extra inzet personeel bij schuldhulpverlening door corona. Deze middelen hebben we in 2020 niet in gezet. De middelen zijn verantwoord bij programma 13.

Overige verschillen (V 174 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 174 duizend euro.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 14:51:53 met de export van 06/30/2022 14:33:49